Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: De S.T.E.M.A.

Frankrijk: De S.T.E.M.A.

zaterdag 10 juni 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Frankrijk: De S.T.E.M.A. (trad 3675)
Gedurende meer dan dertig jaar hebben de spoorwegen en het wegvervoer onderling een onverbiddelijke strijd gevoerd. Mettertijd hebben verstandige mensen, die oog hadden voor de toekomstproblemen, ingezien dat het geen zin had de tot niets leidende tegenstellingen verder toe te spitsen. Zij waren van oordeel dat, vermits de waarde van beide technieken door niemand betwist wordt, het voor iedereen een weldaad zou zijn eindelijk eens naar verstandhouding te streven.

De S.T.E.M.A. (Société de Traction et d’Exploitation de Matériel automobile) is een der schakels van de keten die gevormd werd om nieuwe procédé’s voor gemengd vervoer in ’t leven te roepen. De wagens met verlaagde vloer en de „Kangoeroe’s” zijn het spoorwegmaterieel dat door die Maatschappij geëxploiteerd wordt.

De wagen met verlaagde vloer omvat een platform waarvan de hoogte boven de sporen slechts 0,75 m bereikt tegen 1,23 m voor de gewone platte wagen. Zijn nuttige lengte bedraagt 12,5 m. Op die wagen kunnen vrachtwagens en bijwagens worden geladen alsmede de tractoren der opleggers die, trouwens, op de „Kangoeroe”-wagens worden geplaatst.

De „Kangoeroe”-wagen is een platte wagen van normale hoogte waarop een soort ophaalbrug gemonteerd is die twee standen kan innemen: hoge stand, waardoor het verkeer over al de wagens van het treinstel mogelijk is; lage stand, voor het laden en het vervoer.

Er bestaan thans vier verbindingen: St.-Quentin - Parijs - Puyoo met stilstand te Bordeaux; St.-Quentin - Parijs - Lézignan met stilstanden te Limoges en Toulouse; St.-Quentin - Parijs - Marseille met stilstand te Lyon; St.-Quentin - Parijs - Montmélian, waaraan sedert korte tijd de eerste internationale verbinding Parijs - Rotterdam werd toegevoegd. In 1963 werden op die wijze ongeveer 16.000 wegvoertuigen per spoor vervoerd.


Bron: Het Spoor, januari 1964