Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > U.S.S.R.: De TG 400

U.S.S.R.: De TG 400

maandag 21 augustus 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Deze door de Duitse firma Henschel-Werke A.G. gebouwde locomotief is volledig symmetrisch; het balkfreem en de superstructuur vormen samen een zelfdragende constructie aan een stuk. Zij is uitgerust met twee motoren Maybach MD 870, 16 cilinders, 4 tijden, met drukvulling, een vermogen van 2.000 pk U.I.C. tegen 1.525 t/m elk en met luchtkoeling.

De aanzienlijke afkoelingsaggregaten, uitgerust met hydrostatische ventilators, maken het de locomotief mogelijk te rijden bij een klimaat waarvan de uiterste temperaturen schommelen tussen + 40° C en - 40° C.

Haar technische kenmerken: spoorbreedte, 1.524 mm; opstelling der assen, CC; bedrijfsklaar gewicht, 123 t; gewicht in ledige toestand, 113 t; belasting per as, 20,5 t; lengte tussen koppelingen, 22.980 mm; maximale breedte, 4.550 mm; middellijn der wielen, 1.050 mm; bevoorrading in brandstof, 4.500 kg; zand, 700 kg; maximale snelheid, 160 km/h; aanzetkracht, 40,6 t; voortdurende kracht, 31 t.


Bron: Het Spoor, juli 1964