Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Duitsland (B.R.): Een gesimuleerde rit

Duitsland (B.R.): Een gesimuleerde rit

woensdag 18 oktober 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

In hun school te Munich geven de Duitse Spoorwegen aan de bestuurders een opleiding die de werkelijkheid getrouw benadert. Die school bezit een nagemaakte elektrische locomotief. Aan boord ervan verloopt alles alsof de locomotief werkelijk een lijn van het net bereed, ofschoon het stevig op zijn voetstuk is vastgeschroefd.

Een ordinator bootst de rit van de trein na en vóór het venster van de cabine wordt er, overeenkomstig de „snelheid”, een band afgerold waarop de voornaamste punten van de lijn – seinen, stations, kilometerpalen, hellingen – zijn afgebeeld.

Het geheugen van het elektronisch brein heeft alle nodige gegevens opgetekend; spanning van de contactdraad, stand van de handschakelwals, gewicht van de trein, bijzonderheden van de lijn (vlakke delen, hellingen en glooiingen, bochten, vertragingen, seinen), remmingsgraad en kenmerken van het locomotieftype. Die gegevens maken het de overeenstemmende ordinator mogelijk op ieder ogenblik de gedraging van de trein te bepalen (snelheid, verbruikte stroom, trekkracht van de locomotief).

De instructeur kan een incident veinzen (doorslaan van de drijfassen, sein dat plots een stilstand aanduidt, stroomonderbreking in de contactlijn). De kandidaat-treinbestuurder leert aldus hoe hij aan onverwachte toestanden het hoofd moet bieden.


Bron: Het Spoor, maart 1965