Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > België: Charleroi-Erquelinnes is geëlectrificeerd

België: Charleroi-Erquelinnes is geëlectrificeerd

vrijdag 20 oktober 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De lijn Charleroi-Erquelinnes waarvan de concessie reeds in 1845 aan een met Engels kapitaal gevormde maatschappij was verleend, werd in 1852 voor het verkeer opengesteld. Die 31 km lange „Spoorweg van Charleroi naar de Franse grens”, vormde de verlenging van de lijn van de „Compagnie du Nord Francais” in de richting Parijs - Keulen. Vanaf 1854 zou die maatschappij, trouwens, de exploitatie ervan pachten en ze beheren tot 1940, toen ze door de N.M.B.S. werd overgenomen. Charleroi is nu per elektrisch [1] spoor verbonden met verscheidene gewesten die voor het economisch leven van Europa uiterst belangrijk zijn (Antwerpen en Nederland, Gent en Oostende, Parijs en Spanje, Duinkerken, Luxemburg, Lotharingen, Zwitserland en Italië) in afwachting dat ook de verbindding met West-Duitsland en, via de tunnel onder het Kanaal, met Engeland zal tot stand komen.

Dagelijks verbinden 46 elektrische stoptreinen, in plaats van 30, Charleroi met Erquelinnes, in 35 minuten (vroeger 50 tot 55) en 19 hiervan lopen door voor de bediening van de Beneden-Samber en hebben Namen als eindstation. Daarbij komen nog, in elke richting, zes internationale treinen die Frankrijk en Duitsland verbinden.

De elektrificatie bezorgt de cliënteel een merkbaar comfort dank zij de motortreinen van het op de hoofdlijnen klassiek geworden type, o.m. op de lijn Charleroi - Namen waar het zeer op prijs wordt gesteld. Bedoeld materieel, met automatische koppeling, maakt het mogelijk op de trajecten Erquelinnes - Namen en later Charleroi - Luik en Charleroi - Verviers gecadanceerde diensten zonder overstappen in te richten.

Op internationaal gebied worden bijna een miljoen ton goederen, in hoofdzaak steenkolen en vaste stoffen, van Duitsland naar Frankrijk vervoerd. In de andere richting bedraagt het volume der verzendingen ongeveer 100.000 t. Hieraan dienen ongeveer 350.000 ton steenkolen te worden toegevoegd, die uit Nederlands Limburg in transiet door ons land naar Frankrijk verzonden worden.

Wat de omzet tussen België en Frankrijk betreft kan onthouden worden dat wij over het grenspunt Erquelinnes 800.000 ton invoeren, waarvan 80 % ijzererts, en over datzelfde punt meer dan 1.500.000 ton uitvoeren (chemische-, metaalprodukten en brandstoffen...).

Op binnenlands terrein ontvangen de talrijke fabrieken en firma’s die over een aansluitingsspoor met de stations van de lijn beschikken, 700.000 ton grondstoffen per jaar. De industriële zone van Marchienne neemt hiervan 8/10 af. Anderzijds bedragen de verzendingen bij vertrek 600.000 ton, waarvan 370.000 ton steenkool.

Het invoeren van de elektrische tractie op het baanvak Charleroi - Erquelinnes brengt de lengte van de geëlektrificeerde lijnen op 1.076 km, zegge 25 % van een spoorwegnet van 4.500 km, waarvan 1.500 km uitsluitend voor het goederenverkeer bestemd zijn. Wanneer heel de lijn Erquelinnes - Herbesthal zal uitgerust zijn, zal het elektrische net ongeveer 1.200 km lang zijn, d.i. 26 % van het totaal en zal het 65 % van het reizigersverkeer en 45 % van het goederenverkeer onderhouden.

Terzelfder tijd als de elektrificatie van de verbinding Charleroi - Erquelinnes, werd eveneens, op 29-1-65, de nieuwe voorhal van het station Charleroi-Zuid plechtig in gebruik genomen. Het omvangrijke moderniseringsplan van dit gebouw dat precies een eeuw geleden werd opgericht, is thans, op de achtergevel na, volledig uitgevoerd.


Bron: Het Spoor, maart 1965