Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

zaterdag 6 januari 2024, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De B.R. bestuderen een brandstofbatterij die de voor hun locomotieven vereiste energie zal kunnen produceren. Ze zou gelijk zijn aan die welke de Amerikanen voor hun Apollo- en Geminiraketten gebruiken. Die krachtbron zou een aanzienlijke beperking van de brandstofkosten mogelijk maken.

De proefnemingen hebben tot doel de werking van de generator der diesellocomotieven te vervangen, door in een brandstofbatterij de stroom te gebruiken die wordt voortgebracht door de verbinding van waterstof uit zware stookolie met zuurstof in de atmosfeer.

De eerste leveringen van een bestelling van 100 locomotieven met wisselstroom 25 kV. en 54 elektrische treinstellen werden onlangs in dienst genomen. De locomotieven van het zogenoemde type „AL 6” rusten op vier assen en hebben een vermogen van 4.300 pk., een maximale snelheid van 160 km./h. en een tarra van ongeveer 80 t. De treinstellen met meervoudige eenheden van het zo genoemde type „AM 10”, zijn bestemd voor de diensten van het voorstadsverkeer rondom Londen. Het zijn treinstellen van vier elementen, bestaande uit twee kop-aanhangrijtuigen (met batterij), een motorwagen en een gewoon aanhangrijtuig. Men kan tot drie treinstellen koppelen als meervoudige eenheden waarvan elk stel 318 zitplaatsen biedt. De maximale snelheid bedraagt 121 km./h. en naargelang de weersgesteldheid kan de bestuurder kiezen tussen twee versnellingswijzen: 1,8 en 1,45 km./h./s.


Bron: Het Spoor, januari 1966