Homepagina > Het Spoor > Maatschappij > De nieuwe drukkerij van de N.M.B.S.
De nieuwe drukkerij van de N.M.B.S.
B. V.
maandag 7 april 2014, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
- Van het Hoofdgebouw der (...), p1
- Moderne inrichtingen, p1
- De algemene organisatie, p1
- De voorbereiding van het werk, p1
- De planning, p1
- Het zetten, p1
- Het nazien der drukproeven, p1
- De vormopmaking, p1
- Het drukken, p1
- De verzending, p1
Het zetten |
De vormopmaking |
Het drukken |
Het brocheren |
Bron: Het Spoor, oktober 1960
[1] De C.W. Mechelen, die sedert het ontstaan van de spoorweg met dit werk belast was, vervaardigt nog slechts enkele kartonnen kaartjes van het “Edmonson”-type, voornamelijk voor de kosteloze reizen, het vervoer voor rekening van Landsverdediging en de internationale dienst.
[2] ± 22 bestellingen moeten door duplicatie uitgevoerd worden; ± 24 door de werkplaats voor het afdrukken van plans.
[3] Het drukprocédé dat bij deze persen wordt toegepast, wordt “planografie” genoemd in tegenstelling met de typografie en de graveermethode, die respectievelijk op reliëf en op gegraveerde vormen drukken. De “planografie” steunt op de afstoting van vette lichamen door vochtige vlakken. De doorschijnende clichés worden aan een transporteur op zink overhandigd, die ze overbrengt op een of verscheidene zinken platen die vooraf met een lichtgevoelige oplossing werden bestreken. Deze platen worden vervolgens op een aangepaste pers gemonteerd voor het afdrukken op papier.