Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: De BB 26001-26002

Frankrijk: De BB 26001-26002

dinsdag 9 mei 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Deze locomotieven, welke bestemd zijn om reizigers-, bestelgoederen- en goederentreinen te slepen op geëlektrificeerde lijnen met gelijkstroom 1,5 kV en 3 kV of met eenfazige stroom 25 kV/50 Hz, zijn afgeleid van de BB 9400. Ze zijn bovendien uitgerust met de vereiste elektrische apparatuur (transformator, gelijkrichters) om met eenfazige stroom 25 kV te functioneren. Ze kunnen tegen een maximale snelheid van 100 of 150 km/h rijden dank zij een inrichting waarmee, tijdens de stilstand, de overbrengingsverhouding kan gewijzigd worden naargelang van de te verzekeren dienst (goederen of reizigers).

Bijzonderste kenmerken: lengte buiten buffers, 14,4 m; afstand tussen de assen der draaistellen, 2,2 m; middellijn van de wielen, 1,05 m; theoretisch dienstgewicht, 69 t; minimale bochtstraal, 120 m.

Die locomotieven zijn in staat de hierna volgende prestaties te realiseren:

  • Traject Parijs-Brussel met een reizigerstrein van 550 t in 2 h 30 (max. snelheid van 140 km/h);
  • Slepen van een reizigerstrein van 750 t over een helling van 10 ‰ en met een bocht van 1.000 m straal tegen 69 km/h;
  • Aanzetten en slepen van een goederentrein van 940 t op een helling van 10 ‰ en met bochten van 1.000 m straal.

De locomotieven hebben twee Faiveley-stroomafnemers type AM met pneumatische bediening: de eerste bevindt zich op het ene uiteinde van de locomotief en wordt gebruikt op netten 1,5 kV en 3 kV, de tweede, op het andere uiteinde, voor het verkeer op de netten 25 kV.


Bron: Het Spoor, november 1963