Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Italië: Nieuw rijtuig

Italië: Nieuw rijtuig

maandag 7 augustus 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De F.S. hebben een nieuw gemengd rijtuig 1e en 2e klas van het gestandaardiseerde U.I.C.-type in omloop gebracht. De voornaamste kenmerken ervan zijn: lengte, 24,50 m; gewicht, 42,6 ton; aantal plaatsen, 70; overganginrichting met rubberbalgen. Voor dit sober en lichtjes gestroomlijnd rijtuig werd de traditionele „isabella”- kleur door een aangenamer ijzergrijs vervangen.

Op het dak opgestelde luchtaanzuigbuizen onderhouden een goede luchtverversing tijdens de zomermaanden. Men bestudeert, bovendien, de mogelijkheid om een autonome inrichting voor luchtverversing te installeren. De vensters die groter zijn als die van de gewone rijtuigen worden gemakkelijk door middel van een handvat bediend.

De verwarming geschiedt elektrisch maar het rijtuig bezit ook een hulpinrichting om met stoom te verwarmen. Voor de verlichting worden fluorescentiebuizen gebruikt. In de afdelingen 1ste klas is elke plaats daarenboven van een individuele verlichting voorzien die derwijze gericht is dat de medereiziger er niet door gehinderd wordt. Onder de zitbanken werden mandjes geplaatst waar de reizigers hun flessen en hun afval kunnen inwerpen.

Het gebruik van synthetische weefsels en van plastieken bekledingen draagt ertoe bij om een bijzonder luchtige en gezellige sfeer te scheppen. De ophanging en de geluiddemping werden met uiterste zorg bestudeerd ten einde een geluidloze en schokvrije loop te verkrijgen.

In plaats van twee, zijn er thans vier opschikkamertjes, met elk een contactstop voor elektrisch scheerapparaat alsmede koud en warm water.

Een belangrijke nieuwigheid, de overganginrichting met rubberbalgen, om van het ene rijtuig naar het andere over te stappen, vervangt de traditionele vouwbalgen en maakt de automatische aaneenkoppeling door eenvoudige aansluiting mogelijk.


Bron: Het Spoor, juni 1964