Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Joegoslavië: Modernisering bij de spoorwegen

Joegoslavië: Modernisering bij de spoorwegen

zondag 3 september 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Tunnel van de nieuwe lijn Sarajevo-Ploce.

In hun huidige toestand ondervinden de Joegoslavische Spoorwegen grote moeilijkheden om het hoofd te kunnen bieden aan de behoeften van de economie. Desondanks neemt de trafiek steeds meer toe. Sedert 1952 werd er een stijging van 76 % opgetekend. In 1963 werden er 210 miljoen reizigers en 61.800.000 ton goederen vervoerd. Voor 1980 verwacht men 280 miljoen reizigers en 104 miljoen ton goederen.

Om die toestand te verhelpen, werd een moderniseringsplan opgemaakt dat in 1970 moet klaar zijn.

Volgens dat plan zullen de Joegoslavische Spoorwegen uitgerust worden met 150 elektrische locomotieven, 150 diesel-elektrische locomotieven, 25.000 wagens, 700 twee-assige rijtuigen. De grote lijnen Jesenice-Titov Veles, Zagreb-Rijcka en Vrpolje-Ploce zullen geëlektrificeerd worden. 900 km spoor zullen derwijze worden herbouwd dat zij een belasting van 20 ton per as zullen kunnen verdragen. 220 km „smalspoor” zullen op normale breedte gebracht worden. Einde 1968 zullen bijna 2.000 km spoor geëlektrificeerd zijn.

Tegelijkertijd zullen er telefoon- en telegraaflijnen gelegd en sein- en veiligheidsinrichtingen gemoderniseerd worden.

Wanneer, in 1968, het elektrificatieprogramma op de grote lijnen zal voltooid zijn, zullen de goederentreinen 80 km/u rijden, de doorgaande treinen 120, en de sneltreinen 150 km/u.

Het moderniseringsplan voorziet eveneens de aanleg van moderne trieercentrums te Ljubljana, Zagreb, Belgrado, Doboj en Popovac.


Bron: Het Spoor, september 1964