Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Hongarije

Hongarije

zondag 7 januari 2024, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De Hongaarse Spoorwegen hebben vaart gezet achter de uitrusting met dieseltractie van hun belangrijkste lijnen die nog niet geëlektrificeerd werden. Twintig treinlocomotieven met zes assen die in 1963 werden aangekocht in Zweden, werden in dienst genomen op de lijn Boedapest - Zahony (Russische grens), waar ze in hoofdzaak de lange goederentreinen sleepten. In 1965 werd de fakkel overgenomen door 52 zware Russische locomotieven met zes assen en met normaalspoor. Het is de eerste maal dat een Europees land Russische locomotieven koopt. Met hun vermogen van 2.000 pk. kunnen ze de zwaarste treinen slepen. De Zweedse locomotieven, daarentegen, slepen van nu af de reizigerstreinen op dezelfde lijn, alsmede die welke naar Roemenië rijden. Ze zijn o.m. bestemd voor de exprestreinen „Orient-Express” en „Wiener Walzer”.


Bron: Het Spoor, januari 1966