Lorsqu’on consulte une carte du réseau ferroviaire de la Belgique, à l’apogée de son développement, la densité importante de voies ferrées et leur enchevêtrement complexe dans la région de l’Entre-Sambre-et-Meuse attire immédiatement l’attention et suscite des questions. Aujourd’hui, suite à l’inévitable rationalisation du réseau effectuée par la SNCB, il ne subsiste plus que le tronçon de ligne Charleroi - Walcourt - Mariembourg exploité en trafic « voyageurs ». Que s’est-il donc passé ? (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 323 (07 1983)
323 (07 1983)
Articles
-
Ligne 132 : Charleroi – Mariembourg
29 janvier 2014, par rixke -
Een nieuw station te Zottegem
13 augustus 2012, door rixkeNadat in mei ’82 de lijn Denderleeuw - Zottegem onder draad kwam, stelde Zottegem op 14 mei ll. het nieuwe stationsgebouw officieel voor het publiek open. Voor de redactie was dit een welkome gelegenheid om wat meer te vertellen over Zottegem en zijn station, hierbij dankbaar gebruik makend van de brochure die onze persdienst bij dergelijke gelegenheden uitgeeft.
Een vleugje geschiedenis...
Na de officiële opening van het eerste baanvak Brussel-Groendreef - Mechelen op 5 mei 1835, werd (...) -
België
29 juni 2015, door rixkeZoals wij in onze vorige rubriek meedeelden, verhuizen 106 van onze K1-rijtuigen naar Marokko. Daarom even deze korte historische terugblik op dit onverwoestbaar rijtuigtype.
In de jaren 1933/1935 liet de NMBS in totaal 342 zware stalen rijtuigen bouwen voor massaal verkeer op langere afstanden. De rijtuigen kregen ruime balkons en 4 X 2 deuren.
De studiebureaus OBEM, Baume et Marpent, Nivelles, Energie, La Dyle, Anglo-Franco-Belge waren bij het ontwerp van de K1 betrokken. De (...) -
Als anderen met vakantie gaan ...
1 november 2009, door rixkeSpoormensen staan altijd aan „de andere kant van de balie” tegenover de klanten, vooral wanneer die met vakantie gaan. Je zou kunnen zeggen dat zij eigenlijk de eerste linie vormen.
De dag van het vertrek raakt iedereen wat in spanning: in alle hoeken van het station, vóór de loketten, op alle perrons, vóór de dienstregelingstabellen zijn mensen druk in de weer, ze zijn gehaast, ze verdringen elkaar, ze praten en ze lossen problemen in een handomdraai op... Voor iemand die van drukte (...) -
Un siècle et demi de « voyageurs » en France !
5 février 2014, par rixkeNous avons annoncé, dans le numéro d’avril, la sortie d’un album intitulé « Du char à bancs au TGV » qui a été édité par notre consœur « La vie du rail » à l’occasion du 150e anniversaire du premier train de voyageurs français.
Il nous a paru que cet ouvrage méritait mieux qu’une simple citation. D’autant que l’histoire qu’il nous raconte, c’est, somme toute, un peu la nôtre : l’implantation du chemin de fer dans notre pays a suivi à peu près le même cheminement. « Un livre-promenade ! (...) -
Lijn 132: Charleroi - Mariembourg
19 november 2012, door rixkeAls je de kaart van het Belgische spoorwegnet op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling bekijkt, word je getroffen door een wirwar van lijnen in net gebied Tussen-Samber-en-Maas. Vergelijk je die kaart met de huidige situatie, dan rijzen er wel enkele vragen. Van het toenmalige drukke verkeersnet wordt nu, na de rationalisatie die de NMBS ook daar diende door te voeren, immers alleen nog maar het baanvak Charleroi - Walcourt - Mariembourg voor het reizigersverkeer gebruikt. Wat is er dan (...)
-
Talgo-treinen bestaan goed 40 jaar
11 juli 2011, door rixkeSpontaan kantelend naar Spanje
De naam Talgo staat voor Tren Articulado Ligero Goicoechea Oriol. Het eerste deel betekent lichtgewicht gelede trein. De twee andere woorden zijn namen van Spaanse ingenieurs. Goicoechea had het idee, Oriol werkte het uit.
Overstappen in een grensstation heeft soms zijn charmes. Maar dan moet je wel: alleen zijn, geen haast hebben, geen bagage meezeulen, goed de weg weten. Omdat die voorwaarden in normale omstandigheden hoogst zelden voorkomen, spannen (...) -
In een notedop
29 juni 2015, door rixkeNaast de inhuldiging van het nieuwe station te Zottegem op 14 mei 11., viel er tijdens diezelfde maand nog ander spoornieuws te beleven. Zo werd op 16 mei de lijn Gent - Mechelen elektrisch ingereden; de inhuldiging van de nieuwe lijn Brugge-Knokke-Heist volgde op 21 mei. Sedert 25 mei kunnen de treinreizigers tevens met directe treinen elektrisch sporen tussen Brussel - Binche en Haine-Saint-Pierre - Piéton. Een flink stuk actualiteit die ons tijdschrift om diverse redenen onmogelijk op (...)
-
Quand les autres partent en vacances...
29 janvier 2014, par rixkeLes cheminots sont toujours « de ce côté-ci du comptoir » par rapport à la clientèle, et surtout quand les autres partent en vacances. Là, ils sont quasiment en première ligne, comme on dit.
Bien entendu, on ne manque jamais d’être impressionné un jour de grand départ : dans tous les coins de la gare, devant tous les guichets, sur tous les quais, face aux tableaux-horaires, on s’affaire, on se presse, on se bouscule, on discute, on résoud les problèmes à la minute... C’est vraiment un (...)