Het is ongehoord en ten zeerste gevaarlijk een trein omgekeerd te laten rijden. Dat was de spontane reactie van een reiziger toen hij, in 1966, in de buurt van Pepinster, voor het eerst een trein tegen hoge snelheid zag rijden, terwijl de locomotief - het was een diesel - bij wijze van spreken het stel achterna zat.
In 1966 was het inderdaad een ongewoon beeld een trein door het Belgisch landschap te zien snellen met de locomotief achteraan in plaats van vooraan. Maar «ongehoord en ten (...)
Accueil > Mots-clés > Voitures/Rijtuigen > M2
M2
Articles
-
Trekken en duwen
28 juli 2008, door rixke -
A propos des inscriptions sur les voitures de la S.N.C.B.
25 mars 2015, par rixkeAvant de parler des inscriptions portées par les voitures, il est utile de préciser quelques notions préliminaires. Notions préliminaires Abréviations définissant l’aménagement général.
L’aménagement général des voitures du parc de la S.N.C.B. est défini par les abréviations suivantes : A = 1re classe ; B – 2e classe ; D = fourgon ; c = couchettes ; R = snack-bar.
Les deux dernières lettres se placent toujours derrière l’indicatif de classe de la voiture. La lettre D est utilisée (...) -
Les voitures de la S.N.C.B.
21 avril 2008, par rixkeLes principaux types de voitures métalliques de la S.N.C.B. sont réunis sur cette page : I 1. - Service international ; I 2. - Service international ; I 3. - Voiture-couchette ; R. - Remorque d’autorails ; L. - Services omnibus ; K 1. - Services directs intérieurs ; K 2. - Services directs intérieurs ; K 3. - Services directs intérieurs ; M 1. - Services omnibus ; M 2. - Services mixtes ; M 3. - Services omnibus.
Les compartiments « fumeurs » sont indiqués par des sièges verts ; les (...) -
Les voitures de ’26 à nos jours
31 juillet 2013, par rixkeEn 1926, la Société se trouvait à la tête d’un parc de 9 319 voitures et de 1 602 fourgons pour trains de voyageurs, dont 8,5 % avec bogies, 76,5 % de véhicules à trois essieux et 15 à deux essieux.
Le nombre de places disponibles s’élevait à 481 539, ce qui représentait une moyenne de 51 par voiture.
Ce matériel possédait une ossature en bois et était revêtu soit de bois, soit de tôle.
Ce parc comportait évidemment des véhicules hérités de l’Etat belge, mais également des voitures (...) -
De stoomverwarming
23 januari 2009, door rixkeVanaf 1899, werd de stoomverwarming overal ingevoerd. De stoom die van de locomotief zelf werd afgenomen, ging door een expansiecilinder die de druk verlaagde, en werd, zonder terugkeer, door een algemene leiding gestuwd die van het ene einde van de trein naar het andere liep. Die leiding verdeelde de stoom in ieder der te verwarmen coupes door middel van een aftakkingsleiding. De rijtuigen waren onderling verbonden door een beweegbare koppeling die van een automatische afblaaskraan was (...)
-
De luchtverversing in de rijtuigen
23 januari 2009, door rixkeBij de oude luchtverversingsmethode, de zogenoemde natuurlijke methode, maakte men gebruik van ventilatie- en regelschuiven. De regelschuiven, aangebracht boven de vensters of in de lichtkap, waren samengesteld uit twee boven elkaar geplaatste en van filters voorziene platen. Door een van de twee platen met behulp van een stang te verschuiven, kon de reiziger de toevoer van lucht in de coupé regelen. De ventilatieschuiven bezaten geen filters, zodat stofdeeltjes, sintels, regen, sneeuw, (...)
-
De opschriften op de rijtuigen van de N.M.B.S. (I)
16 april 2009, door rixkeAlvorens te spreken over de opschriften die op de rijtuigen voorkomen, is het nuttig enkele inleidende begrippen te omschrijven. Afkortingen die de algemene inrichting bepalen.
De algemene inrichting van de rijtuigen van het park der N.M.B.S. wordt bepaald door de hierna volgende afkortingen : A = 1ste klas ; B = 2e klas ; D = pakwagen ; c = ligplaatsen ; R = snackbar.
De laatste twee afkortingen worden altijd geplaatst achter die welke de klas van het rijtuig aangeven. De letter D (...) -
De nieuwe 2de klasse rijtuigen gebouwd door de N.M.B.S.
16 september 2013, door rixkeWat de technici erover denken De rol van de studiedienst
Wat verlangde de Raad van Beheer van onze Maatschappij? Een volgens de moderne techniek gebouwd metalen tweede klasse rijtuig met kopplatformen, dat 22 meter lang is, 108 zitplaatsen telt, tegen 140 km/h. kan rijden, ongeveer 34 ton weegt, het beste comfort en een zo mooi mogelijke aanblik biedt en, tenslotte, aan de wensen van de exploitatie- en de onderhoudsdiensten beantwoordt.
Bestaat er enige gelijkenis tussen het ontworpen (...) -
Le chauffage par la vapeur
23 janvier 2009, par rixkeA partir de 1899, le chauffage par la vapeur se généralisa. La vapeur, prise à la locomotive même, passait par un détendeur qui abaissait la pression et était envoyée, sans retour, par une conduite générale circulant d’un bout à l’autre du train. Cette conduite distribuait la vapeur dans chacun des compartiments à chauffer au moyen d’une tuyauterie de dérivation. Les voitures étaient reliées entre elles par un raccord mobile portant une soupape de vidange automatique. Celle-ci restait (...)
-
De rijtuigen van ’26 tot nu
11 april 2008, door rixkeIn 1926 beschikte de Maatschappij over 9 319 rijtuigen en 1 602 bagagewagens voor reizigerstreinen, waarvan 8,5 % met draaistellen, 76,5 % 3-assige en 15 % 2-assige voertuigen.
Het aantal beschikbare zitplaatsen bedroeg 481 359, d.i. gemiddeld 51 per rijtuig. Dit materieel had een houten kastgeraamte en was bekleed met hout of met metalen platen. Buiten de voertuigen van de Belgische Staat bezat het rijtuigpark een enorme verscheidenheid van Duitse rijtuigen die ons in uitvoering van (...)