Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Denemarken: Nieuwe motorwagenstellen

Denemarken: Nieuwe motorwagenstellen

donderdag 13 april 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De eerste diesel-elektrische motorwagenstellen voor de snelle verbindingen tussen Kopenhagen en de grote steden van Jutland zijn thans meer dan 25 jaar oud en beantwoorden niet meer ten volle aan de moderne eisen van de afstandreizen. Daarom hebben de Deense Spoorwegen twee nieuwe stellen en vier reserverijtuigen aangekocht. Zij werden gebouwd te Neurenberg volgens de plans van de Duitse TEE’s. Ter wille van hun vervoer per ferryboot vertonen ze evenwel enkele verschillen.

Elke trein bestaat uit acht rijtuigen, is 150 m lang en weegt 275 t. Hij vervoert 72 reizigers in eerste klas en 165 in tweede. Hij ontwikkelt een vermogen van 2.000 pk en zal, na de aanpassing van het huidige net, een snelheid van 160 km/h bereiken. Eigenlijk gaat het hier om een dubbel stel dat op de ferryboten of bij de lijnaftakkingen in twee delen wordt gesplitst. In elk deel van de trein is er dus een stuurrijtuig. De trein is samengesteld uit de volgende voertuigen: twee diesel-elektrische motorwagens (aan beide uiteinden van de trein) met dienst- en bagageafdelingen; twee rijtuigen eerste klas met zijgang; een rijtuig tweede klas met grote afdelingen; twee stuur- en reizigersrijtuigen, alsmede een restauratierijtuig samengesteld uit een reizigersafdeling tweede klas, een restaurant en een bar.


Bron: Het Spoor, september 1963