Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Noorwegen: Na de elektrificatie van de lijn naar Bergen

Noorwegen: Na de elektrificatie van de lijn naar Bergen

dinsdag 28 november 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Voor de elektrificatie van de heuvelachtige lijn Oslo - Bergen, werd het 100 km. lange baanvak Geilo - Mjölfjell beschouwd als „gevaarlijke bergspoorlijn” en een ander stuk van 87 km., als „zeer gevaarlijk”. Er diende een zwaarder stelsel van bovenleidingen te worden voorzien, bronzen in plaats van koperen draagdraden; op de „zeer gevaarlijke” sectie moest de normale afstand van 60 m. tussen de pijlers op 40 m. worden teruggebracht. Deze pijlers zijn van beton en op de plaatsen die door lawines kunnen worden getroffen, van staal. Alle telefoonlijnen van de spoorweg en van de openbare sector werden onder de grond gelegd. Dat belangrijke werk werd uitgevoerd door de Staatsspoorwegen, met gedeeltelijke medewerking van de P.T.T.


Bron: Het Spoor, juli 1965