Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Czecho-Slowakije: Een lijn met brede spoorwijdte

Czecho-Slowakije: Een lijn met brede spoorwijdte

zondag 11 februari 2024, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Terwijl vóór de oorlog de voornaamste verkeersstromen van het goederenvervoer noordzuidelijk of omgekeerd liepen, geschieden die nu in de richting oost-west. Dit leidde tot de herinrichting van het grote overlaadstation Cierna N.T., aan de Russische grens, en tot de elektrificatie van de lijn Cierna N.T. - Vrutky, die vooraf met dubbelspoor werd uitgerust.

Daar de economische betrekkingen tussen Czecho-Slowakije en de Sovjetunie zich evenwel voortdurend uitbreiden, voorziet men dat de huidige overlaadstations van de C.S.D. in 1970 ontoereikend zullen zijn. Er werd dan ook beslist een lijn met brede spoorwijdte aan te leggen tussen de Sovjetgrens en de streek van Kasice, waar een nieuw metaalcomplex werd opgericht.

Over vier jaar zullen de ertsen en de kolen 70 % vertegenwoordigen van de Czechische invoer uit de U.S.S.R. en zullen ongeveer 30 % van de ingevoerde ertsen door de metaalbedrijven van oostelijk Czecho-Slowakije bewerkt worden.

De bouw van de lijn met brede spoorwijdte heeft het moge lijk gemaakt in Czecho-Slowakije heel wat nieuwe bouwtechnieken onder handen te nemen. De U.S.S.R. heeft specialisten geleverd alsmede het merendeel van de zware machines dit-tijdens de bouw werden gebruikt. Alle bruggen weiden gebouwd met behulp van geprefabriceerde elementen.

De brutobelasting van de goederentreinen die op deze lijn rijden, kan 3.600 t bereiken; in dat geval worden ze getrokken door twee diesellocomotieven die ieder 3.000 pk ontwikkelen.


Bron: Het Spoor, juni 1966