De Hamburger Hochbahn AG, die de Hamburgse ondergrondse spoorweg exploiteert, heeft de bewering, als zou zij de volledige automatisering der treinen zonder personeel overwegen, tegengesproken. Onlangs getroffen beslissingen wijzen er nochtans op dat de maatschappij in alle ernst de automatisering der treinen op het oog heeft. Een delegatie bestudeert de metro van Moskou en Leningrad waar de Russen proefnemingen voor automatisering hebben ondernomen. Er werden plannen aangekondigd voor het (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 063 (11 1961)
063 (11 1961)
Articles
-
Duitsland: De Hamburgse metro
10 juni 2022, door rixke -
Zwitserland: De langste brug over de Rhone
3 juni 2022, door rixkeHet station van Ardon en de fabriek van minerale waters te Aproz zijn door een spoorwegbrug met elkaar verbonden. Die brug meet 133 m en is de langste die ooit in Valais over de Rhone geworpen werd. Het verbindingsspoor en zijn vertakkingen hebben een totale lengte van 2,4 km.
-
Grande-Bretagne : Le musée national des Transports
3 décembre 2021, par rixkeCe musée ressemble une importante collection entièrement consacrée à l’histoire et à l’évolution des transports publics par rail, par route et par eau. Elle compte parmi les plus importantes du monde, mais une partie seulement des pièces est exposée pour le moment. On peut voir des modèles réduits de locomotives, de matériel roulant et de bateaux, ainsi que des affiches, des cartes, des billets, des horaires, des boutons d’uniformes et quantité d’autres documents relatifs aux transports (...)
-
Spanje: De „Suburbano” van Madrid
5 juni 2022, door rixkeTe Madrid werd een nieuwe spoorlijn in dienst genomen, „Suburbano” (buitenwijklijn) genaamd. Deze lijn met elektrische tractie en normale Europese spoorwijdte (zoals de metro van deze stad) verbindt het centrum van de hoofdstad met de volkrijke wijk van Carabanchel, een oud dorp dat thans 100.000 inwoners telt. Zij is 9,5 km lang (waarvan 5,5 km in open lucht) en telt zes stations. Elke trein is samengesteld uit een motorwagen, een aanhangwagen en vier rijtuigen waarin 860 reizigers kunnen (...)
-
Chants et Chantres du rail (IV)
9 décembre 2021, par rixkeL’Afrique, elle aussi, prétend entrer dans la voie du progrès. Certes, la voie ferrée avait déjà fait son apparition çà et là dans les régions côtières, en des pays de connaissance. Mais le cœur de l’immense continent était pratiquement encore vierge. C’est là que les chemins de fer vont aller s’implanter. Entreprise périlleuse s’il en fut ! A des Belges, les premiers, reviendra l’honneur de l’avoir réalisée !
C’est en 1878, en effet, au cours de conversations entre Léopold II et (...) -
U.S.S.R.: Uitbreiding van de metro van Moskou
2 juni 2022, door rixkeMen voorziet dat de Moskouse metro tegen 1965 ongeveer 140 km lijnen zal omvatten tegen 60 km op het huidige ogenblik. In 1975 zal de totale lengte der lijnen 250 km benaderen.
-
U.R.S.S. : Extension du métropolitain de Moscou
29 novembre 2021, par rixkePour 1965, on prévoit que le métropolitain moscovite comptera environ 140 km. de lignes contre 80 à l’heure actuelle. En 1975, la longueur totale des lignes approchera les 250 km.
-
De ontwikkeling van de locomotieven
23 januari 2009, door rixkeDe locomotieven hebben, van 1825 tot 1829, in Engeland een buitengewone ontwikkeling gekend. De interessantste typen werden niet alleen door G. en R. Stephenson gebouwd, maar ook door Timothy Hackworth. Laten wij er even aan herinneren dat deze laatste Hedley geholpen had bij de verwezenlijking van de «Puffing Billy». De geschiedschrijvers van het spoor hebben hem lang in het vergeetboek gelaten. Als ingenieur bij de Stockton & Darlington Railway, werkte hij samen met George Stephenson (...)
-
Groot-Brittannië: Proefnemingen met schijfremmen
9 juni 2022, door rixkeDe Britse Spoorwegen benutten thans de eerste wagens, voorzien van schijfremmen in de regelmatige doorgaande goederentreinen. De proefnemingen geschieden met 212 wagens, waarvan de wielen van schijven voorzien zijn. Van nu af reeds mag men zeggen dat de onderhoudskosten lager zullen liggen daar de remschoenen kleiner zijn en langer meegaan dan deze van gietijzer. Bovendien is de remwerking constanter, dank zij een betere verdeling van de warmte.
-
Groot-Brittannië: Het nationaal museum van het vervoerwezen
6 juni 2022, door rixkeIn dit museum is een belangrijke verzameling bijeengebracht, gewijd aan de geschiedenis en de evolutie van het openbaar vervoer per spoor, te water en op de weg. Het is een van de belangrijkste ter wereld, doch voor het ogenblik wordt slechts een gedeelte van de voorwerpen tentoongesteld. Men kan er verkleinde modellen bewonderen van locomotieven, rollend materieel en boten, alsook aanplakbiljetten, kaarten, reisbiljetten, uur-tabellen, knopen van dienstkledij en een menigte andere (...)