Deze door de Duitse firma Henschel-Werke A.G. gebouwde locomotief is volledig symmetrisch; het balkfreem en de superstructuur vormen samen een zelfdragende constructie aan een stuk. Zij is uitgerust met twee motoren Maybach MD 870, 16 cilinders, 4 tijden, met drukvulling, een vermogen van 2.000 pk U.I.C. tegen 1.525 t/m elk en met luchtkoeling.
De aanzienlijke afkoelingsaggregaten, uitgerust met hydrostatische ventilators, maken het de locomotief mogelijk te rijden bij een klimaat (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 095 (07 1964)
095 (07 1964)
Articles
-
U.S.S.R.: De TG 400
21 augustus 2023, door rixke -
U.S.S.R.: Kleinere wielen
22 augustus 2023, door rixkeDe Russische spoorwegen gebruiken thans wagenwielen van twee typen: dat van 950 mm voor de wagens die zware lasten dragen en voor de lichter gemaakte rijtuigen en het type van 1.050 mm middellijn voor de wagens met twee assen en de rijtuigen die vóór 1961 gebouwd werden. Einde 1962 omvatte het park 85 % wielen van 950 mm middellijn. In de toekomst zal het percentage der wielen van 950 mm nog toenemen en zal het 100 % bereiken naarmate er nieuwe voertuigen zullen in gebruik genomen worden (...)
-
Grande-Bretagne : Transport de butane liquéfié
15 juillet 2023, par rixkeLa région du Centre des B.R. transporte, dans des véhicules spécialement construits et par trains complets, du gaz de pétrole, liquéfié, entre les raffineries de Stanlom (Cheshire) et les grands distributeurs pour le Royaume-Uni, à Grangemouth (Stirlingshire). Le butane liquéfié est chargé dans des tanks conçus pour une pression de 253 livres par pouce carré. Chaque réservoir a une capacité de 15 tonnes et quart de propane ou de 18 tonnes et quart de butane.
-
Duitsland (B.R.): Sporen en wissels worden gelast
16 augustus 2023, door rixkeOp dit ogenblik zijn bijna de helft van de sporen en wissels van de bondsspoorweg gelast. Voor de lange rails betekent dat ongeveer 35.000 km, waarvan 21.000 km op lijnen die door doorgaande treinen bereden worden. Tegen einde 1970 zullen bijna alle rails aan elkaar gelast zijn.
-
Allemagne (R.F.) :On soude les rails et les aiguilles
14 juillet 2023, par rixkePrès de la moitié des voies ferrées et des aiguilles du Chemin de fer fédéral sont maintenant soudées. Cela représente, pour les longues barres, environ 35.000 km, dont 21.000 km sur des lignes parcourues par les trains directs. A la fin de 1970, presque tous les rails seront soudés bout à bout, sans discontinuité.
-
Zweden: Mijntreinen zonder bestuurder
20 augustus 2023, door rixkeZweden voorziet tegen het einde van het jaar de volledig automatische afstandbediening der treinen van het onderaardse net van een mijn; dit net zal ongetwijfeld het meest moderne ter wereld zijn. De opgedane ervaring zal beslist niet zonder belang zijn voor de bovengrondse spoorwegen.
-
Furnes
11 juillet 2023, par rixkeIl y a quelque trois siècles, les environs de Furnes n’étaient guère qu’un immense marécage, dont la profondeur, de deux pieds en moyenne, semblait rendre l’assèchement impossible. Au Moyen Age, quand la mer baignait Furnes par un canal bourbeux, la superficie de ces moëres était plus vaste encore, couvrant un territoire qui allait de Nieuport à Dunkerque. Terre hostile et mortelle, les moëres furent le tombeau de nombre de paysans et de voyageurs téméraires. Mathilde de Portugal s’y (...)
-
Veurne
14 augustus 2023, door rixkeZo wat drie eeuwen geleden waren de omstreken van Veurne schier niets anders dan een onmetelijk moerassig land waarvan de gemiddelde diepte van twee voet blijkbaar geen hoop op drooglegging bood. In de middeleeuwen, toen de zee langs een slijkerig kanaal tot Veurne stroomde, waren die Moeren nog uitgestrekter en bestreken ze een gebied dat van Nieuwpoort tot Duinkerken reikte. Die weerbarstige en verraderlijke moerasgronden waren destijds zeer te duchten en heel wat roekeloze boeren en (...)
-
De behandeling van de wagenlading
25 februari 2009, door rixkeDe spoormannen weten dat hun concurrenten op het gebied van het goederenvervoer heel wat hoge troeven in handen hebben. De binnenschippers trekken steeds meer voordeel uit de belangrijke verbeteringen die aan de waterwegen worden gebracht, uit de motorisering van de lichters en uit de toepassing van nieuwe technieken zoals de duwvaart. De vervoerondernemers beschikken over een wegennet dat voortdurend verbeterd en uitgebreid wordt, terwijl hun voertuigen vlugger kunnen aangepast worden aan (...)
-
U.S.A. : Quelques données sur le rail
22 juillet 2023, par rixkeAux U.S.A., il y a environ 600 compagnies de chemin de fer. Une cinquantaine exploitent 95 % du réseau total et accaparent environ 95 % du trafic des marchandises par voie ferrée.
En 1961, les chemins de fer disposaient de 1.606.696 wagons, 17.349 voitures, 28.240 locomotives diesel-électriques et 614 autres locomotives (dont 79 à vapeur).
Les prestations fournies en 1962 en matière de transport par le rail totalisent 944 milliards de tonnes/kilomètres et 32 milliards de (...)