Historisch overzicht
De T.E.E.-groep werd in 1954 door zeven spoorwegadministraties opgericht met het doel West-Europa te voorzien van een net van snelle luxe-treinen dat de voornaamste steden zou verbinden.
Op 2 juni 1957 werden verschillende dieselmotortreinen, met een maximale snelheid van 140 km/u, in dienst gesteld. Al dadelijk kenden ze een grote bijval, en wel in die mate dat het aantal aangeboden plaatsen (ongeveer 120) op sommige verbindingen ontoereikend bleek. In 1961 werden (…)
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098 (10 1964)
Articles
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Nieuwe T.E.E.-rijtuigen voor de verbinding Paris - Brussel - Amsterdam
20 oktober 2014, door rixke -
La nouvelle ligne du Tokaido
17 septembre 2014, par rixkeAu pays du soleil levant et des jeux olympiques 1964
La ligne du Tokaido actuelle, à l’écartement de 1,067 m, est la plus importante du Japon : non seulement elle traverse les trois plus grandes villes du pays, Tokyo, Nagoya et Osaka, mais environ 40 % de la population japonaise et 70 % du potentiel industriel sont situés à l’intérieur de la région desservie. Cette ligne à double voie est complètement saturée : 120 trains de voyageurs et 75 convois de marchandises circulent (…) -
De nieuwe Tokaido-lijn
13 mei 2013, door rixkeIn het land van de rijzende zon en van de olympische spelen 1964
De huidige lijn van de Tokaido, met een spoorbreedte van 1,067 m, is de belangrijkste van Japan: ze doorkruist de drie grootste steden van het land, Tokio, Nagoya en Osaka; bovendien zijn 40 % van de Japanese bevolking en 70 % van het industrieel potentieel gelegen in de streek die door de lijn wordt bediend. Deze lijn met dubbel spoor heeft een ten top gedreven rendement: inderdaad, op de meeste van haar baanvakken rijden (…) -
COMECON: Een nieuwe „Europ-pool” voor de Oosteuropese landen
9 september 2023, door rixkeHet gemeenschappelijk wagenpark van de COMECON-landen groepeert, om te beginnen, 100.000 wagens, toebehorende aan de volgende landen: Bulgarije, Czechoslowakije, Duitsland (B.R.), Hongarije, Polen, Roemenië en de U.S.S.R. Op de wagenkasten wordt, naast de beginletters van het eigenaarsnet, een speciaal merkteken aangebracht; dat merkteken „O P W” is de Russische afkorting van „gemeenschappelijk wagenpark” waarvan het administratief bureau te Praag gevestigd is.
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Europe : L’Eurailpass, billet touristique européen
12 août 2023, par rixkeUn de nos collègues, qui faisait le voyage d’Amsterdam à Paris, a rencontré deux Brésiliens, qui lui ont dit beaucoup de bien de l’« Eurailpass ».
On sait que, depuis le 1er mars 1959, 13 réseaux ferroviaires d’Europe occidentale se sont groupés pour offrir aux touristes américains un billet dit « Eurailpass », qui constitue un abonnement européen permettant à son titulaire de circuler librement, en première classe, sur 150.000 km. de lignes de chemin de fer des pays suivants : Allemagne (…) -
België: Voor een beter onthaal
16 september 2023, door rixkeDe „mobile” die te Liège-Guillemins hangt, toont naast toeristische en spoorwegfoto’s, ook het woord „welkom” in 14 verschillende talen. Een gelukkig initiatief...
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O.S.J.D. : Une grande conférence sur l’électrification
17 août 2023, par rixkeEn ce début d’octobre se tient à Moscou une conférence sur l’électrification. L’initiative en revient à l’Organisation pour la collaboration des chemins de fer (O.S.J.D.), qui groupe les chemins de fer des pays de l’Est de l’Europe et de certains pays d’Extrême-Orient, dont la Chine populaire. Le but de la réunion est de chercher à dégager les meilleures solutions en matière d’électrification ferroviaire et de préparer des recommandations qui seraient applicables par tous les pays membres de (…)
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Allemagne (R.F.) : Radar pour le triage
8 août 2023, par rixkeLe triage de Kornwestheim, le plus important de la région de Stuttgart, a été équipé de quatre freins de voie à commande électronique. Une particularité à signaler : c’est au moyen d’un radar que la vitesse des wagons est évaluée.
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D’où vient le mot cheminot ?
17 septembre 2014, par rixkeLes Français l’utilisèrent déjà en 1908, pour désigner des manœuvres employés au terrassement des voies sur l’ancien « Ouest-Etat ».
André Thérive note à ce propos : « Très probablement, on avait fait un calembour sur CHEMINEAU. Le CHEMINOT fut donc un travailleur errant qui, au lieu de chercher de l’embauche sur les routes, était engagé AUX CHEMINS DE FER. »
Ceci, nous l’écrivions déjà dans notre premier numéro, en mai 1956. Les étymologistes sont d’accord : « cheminot » a bien pour (…) -
Europa: Het Europese toeristische biljet: Eurailpass
10 september 2023, door rixkeEen onzer collega’s, die van Amsterdam naar Paris reisde, ontmoette twee Brazilianen die hun bewondering uitspraken voor „Eurailpass”.
Sedert 1 maart 1959 hebben, zoals bekend, 13 Westeuropese spoorwegnetten de handen in elkaar geslagen om de Amerikaanse toerist een zogenoemd „Eurailpass”biljet te bezorgen, een soort van Europees abonnement dat de houder vrij verkeer in eerste klas verschaft op 150.000 km spoorlijnen van volgende landen: België, Denemarken, Frankrijk, Italië, Luxemburg, (…)