Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Ceskoslovenske Statni Drahy. Reeksen S 699.0 en S 499.0.

Ceskoslovenske Statni Drahy. Reeksen S 699.0 en S 499.0.

Phil Dambly.

maandag 9 januari 2012, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Op de Jaarbeurs 1965 te Brno, Czecho-Slowakije, werd er een zeer mooie elektrische locomotief voorgesteld. Die machine met zes drijfassen, type 32 E van de bouwer, is een prototype gebleven onder de aanduiding S 699.0 van de CSD. Een versie 52 E (spoorbreedte : 1,524 m) heeft evenwel de aandacht getrokken van de Russische Spoorwegen. 325 gelijkaardige, doch omvangrijker locomotieven werden geleverd van 1965 tot 1969 (type Tch S4 van de SZO). Een derde versie, met vier drijfassen, type 46 E, werd op vrij grote schaal gebouwd voor de CSD (reeks S 499.0) en voor de Bulgaarse Spoorwegen (reeks 42 van de BDZ). De drie versies zijn bestemd voor de reizigers- en de goederendiensten. Ze hebben dezelfde elektrische uitrusting, met siliciumgelijkrichters, en zijn voorzien van pneumatische en elektrische weerstandsremmen, alsmede van een automatische inrichting om het doorslaan te voorkomen. De kastelementen zijn vervaardigd van plastiek versterkt met glaswol. Deze formule heeft verscheidene voordelen : uitstekende warmte- en geluidsisolatie; vermindering van de corrosie; gemakkelijk, snel en economisch vervangen van de elementen bij ongeval. De bestuurderscabines zijn afzonderlijk gemonteerd uit vier gelaste delen ; enkel de deurlijsten, het instrumentenbord en de draagbalken zijn van staal. De bestuurderscabines zijn door middel van een rubberverbinding aan de zijwanden vastgemaakt. Plaatjes van rubber en staal, aangebracht tussen de cabines en het frame, slorpen de trillingen op. Het freem is samengesteld uit gelaste stalen balken en de bufferbalken zijn geschikt voor schroefkoppeling of automatische koppeling. De gelaste draaistellen zijn uitgerust met een primaire ophanging met schroefveren, gecombineerd met gelede verbindingsstangetjes. Op de S 699.0 hebben de drieassige draaistellen elk vier steunpunten, met glijbaan, waarop de locomotief rust. Op de S 499.0, daarentegen, zijn de tweeassige draaistellen voorzien van een secundaire ophanging met bladveren. Bovendien zijn deze draaistellen met het frame verbonden door middel van trekstangen. Bij elk draaistel-type zijn de motoren volledig opgehangen. Er werd veel belang gehecht aan de esthetiek van deze locomotieven, een domein waarin de Czechen toonaangevers geworden zijn.

Locomotief reeks 42 van de BDZ, identiek met de reeks S 499.0 van de CSD waarvan ze de rode en roomkleurige livrei draagt.

VOORNAAMSTE KENMERKEN (gemeenschappelijk voor de twee modellen met normale spoorbreedte).

  • Spoorbreedte : 1,435 m;
  • bouwers, elektrische gedeelte : Skoda;
  • mechanisch gedeelte : Skoda en CKD (Ceskomoravska Kolben Danek);
  • spanning : 25 000 V wisselstroom 50 Hz;
  • middell. wielen : 1,250 m;
  • breedte kast : 2,980 m;
  • breedte over versterkingsgordel : 3,030 m;
  • hoogte dak : 4,000 m;
  • hoogte lichten : 4,150 m;
  • hoogte neergel. stroomafn. : 4,650 m.

Reeks S 699.0.

  • Symbool : CoCo;
  • uurvermogen : 5 100 kW (7 000 pk);
  • max. snelheid : 160 km/u.;
  • gewicht in rijvaard. staat : 124 t;
  • belasting per as : 20,666 t;
  • totale lengte : 20,000 m.
Locomotief S 699.0.

Reeks S 499.0.

  • Symbool : BoBo;
  • uurvermogen : 3 200 kW (4 350 pk);
  • max. snelh. : 110 km/u.;
  • gewicht in rijvaard. staat : 84 t;
  • belasting per as : 21 t;
  • tot. lengte : 16,140 m.

Bron: Het Spoor, oktober 1970