Ons tijdperk maakt er aanspraak op de cultuur van de vrijetijdsbesteding boven de doopvont te houden... Wij beleven een diepgaande ommekeer in de geschiedenis van de feiten en ideeën, een ommekeer die in het rijtje komt te staan naast al die andere welke de geschiedenis heeft kunnen observeren sedert de grote scheiding van de 15e eeuw, die het tijdvak der Middeleeuwen afgesloten en dat van de Renaissance ingeluid heeft.
En één van de vrijetijdsbestedingen waartoe de mens zich hel meest (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Gare/Station
Gare/Station
Articles
-
Spoorwegtoerisme omstreeks de jaren 1900
10 september 2008, door rixke -
En de mijlpaal... hij reisde voort!
31 oktober 2008, door rixkeDe toevallige voorbijganger die, tot vóór enkele maanden, op een regenachtige avond langs de Leuvense vaart te Mechelen wandelde, en plots in een rustig hoekje onder de spoorwegbrug de mijlpaal verdoken en mistroostig zag schuilgaan, kan heel goed begrijpen dat dit monument, het steengeworden embryo van onze nationale spoorweggeschiedenis, een betere plaats verdiende, een plaats die het, overigens na zovele jaren blijkbaar heeft gekregen.
Rusteloos verleden
Naar we mogen aannemen (...) -
A Hasselt : réalisations et projets
27 août 2012, par rixkeL’importance des installations.
Après le prolongement de la ligne Landen - Saint-Trond, en 1847, on vit arriver le premier train a Hasselt. Grace à la construction des lignes Hasselt - Maastricht (1856), Hasselt - Eindhoven (1866) et Hasselt - As - Maaseik (1870), Hasselt put bientôt s’enorgueillir de disposer de trois lignes internationales.
Actuellement, chaque jour, 70 trains de voyageurs quittent la gare (vers Landen, Eisden, Herenthals, Liège ou Louvain) et 75 y arrivent, avec un (...) -
En de trein, die floot...
5 september 2008, door rixkeNa de vele uitstapjes die we samen hebben ondernomen, heeft de infrastructuur van het spoor haast geen geheimen meer voor ons. Talloze uren hebben we gesleten in wachtkamers en op perrons, waar tocht en doelloze stappen de ongekroonde koningen zijn. Wij zaaien met gulle hand, voor wie ze grijpen wil, enkele kruimels van lijdzaam wachten, van moeizaam ingetoomd ongeduld, van dromerige blikken... En toch valt er wat te beleven voor wie maar kijken wil. Duizend en één kleine, kleurrijke (...)
-
De verovering van het spoor
5 september 2008, door rixkeMet behulp van onze verbeelding en onder gelelde van een leerling-opzichter van Bruggen en Wegen, zullen we enkele ogenblikken teruggaan tot ’t ontstaan, tot de pionierstijd van het „Spoor”. Zo zullen we dan vertoeven op twee werkterreinen: tussen Diest en Mol, waar een lijn van militair belang wordt aangelegd (1877), en op de hoogten van het plateau van Herve, waar aan de aanleg van een meer vredelievende lijn gewerkt wordt.
Uittreksels uit het „dagboek” van onze jeugdige opzichter (...) -
Veranderde tijden, veranderde bouwtechnieken
9 juli 2012, door rixkeIn voorgaande artikels hebben wij enkele typische factoren opgesomd, eigen aan het spoorwegbedrijf, die de functionele opvatting van het stationsgebouw in sterke mate hebben beïnvloed (“Het Spoor” nr 76, december 1962); wij hebben gezien welke gedragslijn de N.M.B.S. had aangenomen ten opzichte van de bijdrage “van buiten uit” van de hedendaagse architectuur (“Het Spoor” nr 85, september 1963) en wij hebben beloofd er enkele beschouwingen over de invloed van de technische evolutie aan toe (...)
-
Elektrificatie van lijn 140: Ottignies - Charleroi
28 februari 2011, door rixkeEen verlossende ingreep
Lijn 124 Brussel - Charleroi kent al vele jaren een druk en tegelijkertijd uiterst gevarieerd verkeer. Ze wordt immers bereden door bijna alle categorieën van reizigerstreinen in binnenverkeer en door een aanzienlijk aantal goederentreinen, onder andere zware ertstreinen die vanuit de Antwerpse haven de staalfabrieken van het bekken van Charleroi bevoorraden. De exploitatie van een lijn als deze is uiteraard geen eenvoudige zaak en bij een storing kunnen er zich (...) -
Boire un petit coup
3 octobre 2012, par rixkeBoire un petit coup - entre deux trains - c’est agréable, et ça n’a jamais fait de tort à personne. Bien sûr, point trop n’en faut...
En 1900, on ne dénombre que trente-neuf stations pourvues d’un buffet-restaurant ou d’une buvette. Dans les autres gares, les gosiers altérés n’ont d’autre ressource que d’étancher leur soif, la plus légitime, dans les « cafés de la Station » qui prolifèrent, on n’a’ jamais su trop pourquoi, aux abords immédiats des centres ferroviaires, fussent-ils les (...) -
De Vennbahn
3 december 2012, door rixkeDe lijn 48 Raeren - Weywertz en, bij uitbreiding, haar zijlijn Weywertz - Büllingen (lijn 45a) wordt vaak de “Vennbahn” of Venenlijn genoemd.
Het begin
Deze verbinding draagt ook wel de naam “Monschaubahn” (lijn naar Monschau) en vormt met lijn 49 (Welkenraedt - Raeren), het enige nog geëxploiteerde stuk van een vrij belangrijk net dat gedurende de 19e en in het begin van de 20e eeuw in deze streek aangelegd werd: Aken (Stolberg) tot Sankt-Vith met uitlopers tot Steinebruck (naar (...) -
Hoogste en laagste punten van het net der N.M.B.S.
23 juli 2012, door rixke