Traditiegetrouw kende de jaarlijkse wedstrijd voor bebloemde stations andermaal een groot succes. Hierna volgt de lijst van de prijzen toegekend aan de deelnemende stations, aanhorigheden en stopplaatsen.
Grote prijs met gelukwensen van de jury: Jambes-Noord, Ukkel-Kalevoet, Waregem.
Hastière, „grote prijs met gelukwensen van de Jury” in 1965, ontvangt een speciale premie en nieuwe gelukwensen voor zijn volharding.
Prijs van uitmuntendheid met gelukwensen van de jury: Dendermonde, (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 123 (11 1966)
123 (11 1966)
Articles
-
Wedstrijd voor bebloemde stations
23 maart, door rixke -
Concours des gares fleuries
3 mars, par rixkeLe concours annuel des gares fleuries a rencontré son grand succès habituel. Voici le palmarès des prix attribués aux gares, dépendances et haltes participantes.
Grand prix avec félicitations du jury : Jambes Nord, Uccle Calevoet, Waregem.
Hastière, « grand prix avec félicitations du jury » en 1965, reçoit une prime spéciale et de nouvelles félicitations pour sa persévérance.
Prix d’excellence avec félicitations du jury : Termonde, Wijgmaal.
Prix d’excellence : Adinkerke-La Panne, (...) -
Vierde periode - De maatschappijen overgenomen van 1872 tot 1880
6 december 2011, door rixkeIn 1872 nam de Staat de belangrijke “Société Générale d’Exploitation de Chemins de fer” (S.G.E.) over waarvan de werkplaats voor het bouwen en herstellen van de locomotieven te Tubize gevestigd was. In het kader van die compagnie exploiteerden verschillende maatschappijen gemeenschappelijk hun netten. Op het ogenblik van haar overneming gingen 164 locomotieven van allerhande typen over naar het park van de Staat. Sommige hiervan werden weer afgestaan aan andere maatschappijen, terwijl de (...)
-
Maroc
25 février, par rixkeLe réseau marocain, long de 1.770 km, est électrifié sur 730 km. Le restant est exploité avec la traction diesel-électrique. Toutes les lignes principales ont l’écartement normal et sont à voie unique, à l’exception de 161 km de lignes électrifiées : Casablanca - Khouribga - Oued-Zem ; Sidi el Aidi - Marrakech et Casablanca - Rabat - Fez.
L’effectif du matériel roulant comprend notamment : 54 locomotives électriques, 22 locomotives diesel-électriques et 39 locomotives de manœuvres ; 10 (...) -
Eervol einde van de stoomtractie
6 december 2011, door rixkeHet tijdperk van de stoomtractie loopt ten einde. Weldra zullen onze laatste stoomlocomotieven buiten dienst worden gesteld. Na de merkwaardige prestaties die zij hebben verwezenlijkt, kunnen we evenwel gerust zeggen dat hun afscheid eervol is. Op de foto zien we “De Miljonair”, een locomotief van het type 29 die deze “rijkelijke” onderscheiding kreeg omdat ze, sedert haar laatste grote herstelling in een centrale werkplaats in 1953, meer dan een miljoen kilometer heeft afgelegd.
Hoed af (...) -
Algérie
24 février, par rixkeLe réseau, long d’environ 4.000 km, comporte trois écartements : 2.672 km à voie normale, 1.115 km à 1,055 m et 146 km à 1 m. Depuis 1945, 400 km de voies étroites ont été convertis en voie normale. L’électrification en 3.000 V a été réalisée sur 303 km. La plupart des lignes sont à voie unique, sauf 183 km aux environs des grands centres. Elles sont en très bon état.
Et le matériel roulant est moderne. La traction à vapeur est supprimée depuis 1950. Pour le service diesel, on dispose de (...) -
Osterreichische Bundesbahnen. Reeks 2050.
30 mei 2011, door rixkeDe diesel-elektrische locomotieven van de reeks 2050 worden aangewend voor de reizigersdiensten op de lijn Wenen - Gmünd en in het noorden van Oostenrijk. De eerste tien exemplaren rijden sedert 1959. Hun bouw is een synthese van de Europese en Amerikaanse technieken; inderdaad, ze zijn Duits voor het mechanisch gedeelte, Amerikaans voor de diesel en de transmissie [1], Oostenrijks voor de draaistellen en de verwarmingsketel der treinen (SGP), Zwitsers voor het pneumatische remstelsel (...)
-
Rails longs
11 août 2010, par rixkePourquoi y eut-il des joints entre les rails ?
Pendant longtemps, l’industrie n’a pu fournir au chemin de fer que des rails courts (au début 4,57 m, pour finir par 27 m) et, comme on ne connaissait pas le moyen adéquat de souder ces barres les unes aux autres, on les joignit le mieux qu’on put : on réunit d’abord deux rails sur un même coussinet et bientôt on imagina des pièces d’assemblage, appelées « éclisses ».
D’ailleurs, dans tous les cas, on croyait devoir laisser entre deux (...) -
Hongrie
27 février, par rixkeLes usines de Ganz-Mavag ont reçu une des plus importantes commandes de matériel moteur que puisse souhaiter un constructeur : il s’agit de 300 rames quadruples diesel, à vitesse maximale de 120 km/h, pour les chemins de fer d’U.R.S.S. Ce matériel est principalement destiné à des lignes de banlieue non encore électrifiées. La livraison s’échelonnera de 1966 à 1970.
-
Marokko
16 maart, door rixkeHet net van Marokko is ongeveer 1.770 km lang en geëlektrificeerd over 730 km. Het overige gedeelte wordt geëxploiteerd met diesel-elektrische tractie. Alle hoofdlijnen hebben een normale spoorwijdte met enkel spoor, behalve 161 km geëlektrificeerde lijnen: Casablanca - Khouribga - Oued-Zem; Sidi el Aidi - Marrakesj en Casablanca - Rabat - Fez.
Het effectief van het rollend materieel omvat o.m.: 54 elektrische locomotieven, 22 diesel-elektrische locomotieven en 39 rangeerlocomotieven; 10 (...)