Deze locomotieven werden bestudeerd in de U.S.A, door de tandem Baldwin-Westinghouse en gebouwd in Nederland. De 25 exemplaren werden aan de N.S. tussen 1951 en 1953 geleverd. Die machines welke bestemd zijn voor de gemengde diensten, hebben een weerstandsvermogen zonder weerga. De Pennsylvaniadraaistellen van vormgietstaal zijn voorzien van rollagerpotten. De motoren zijn bevestigd met neusophanging. De zeer comfortabele bestuurderscabines zijn voorafgegaan door enorme motorkappen die een (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 098 (10 1964)
098 (10 1964)
Articles
-
Nederlandsche Spoorwegen. Reeks 1200.
6 september 2023, door rixke -
Nederlandsche Spoorwegen. Série 1200.
19 décembre 2011, par rixkeCes locomotives, étudiées aux U.S.A. par le tandem Baldwin-Westinghouse, ont été construites aux Pays-Bas. Les 25 exemplaires ont été livrés aux N.S. entre 1951 et 1953. Destinées aux services mixtes, ce sont des machines d’une robustesse à toute épreuve. Les bogies Pennsylvania, en acier moulé, sont dotés de boîtes à rouleaux. Les moteurs sont suspendus par le nez.
Les postes de conduite, très confortables, sont précédés d’énormes capots qui assurent une excellente protection du (...) -
Les tunnels et la ligne du Saint-Gothard
24 septembre 2014, par rixkeA Göschenen s’ouvre le tunnel de 15 km qui traverse le massif du Gothard. La construction de la ligne dura plus de huit ans. Ouvrage de loin le plus important, le grand tunnel fut commencé en premier lieu, sous la direction de Louis Favre. Les travaux furent entamés le 13 septembre 1872 sur le versant sud, et le 9 octobre sur le versant nord, d’abord à la main. La foreuse ne fut utilisée qu’en 1873. En creusant les trous de mine à la main, on faisait une avance de 75 cm par jour. L’emploi (...)
-
Italië: Televisie voor overwegen
13 september 2023, door rixkeIn 1963 hebben de F.S. ongeveer 130 overwegen gemoderniseerd. In dertig gevallen houden de leiders van het spoorwegverkeer dank zij installaties voor afstandscontrole met televisie, toezicht op de kruisingen weg-spoor die zij waarnemen op het scherm dat opgesteld is in de bedieningscabine van het elektrische inklinkingstoestel.
-
COMECON: Een nieuwe „Europ-pool” voor de Oosteuropese landen
9 september 2023, door rixkeHet gemeenschappelijk wagenpark van de COMECON-landen groepeert, om te beginnen, 100.000 wagens, toebehorende aan de volgende landen: Bulgarije, Czechoslowakije, Duitsland (B.R.), Hongarije, Polen, Roemenië en de U.S.S.R. Op de wagenkasten wordt, naast de beginletters van het eigenaarsnet, een speciaal merkteken aangebracht; dat merkteken „O P W” is de Russische afkorting van „gemeenschappelijk wagenpark” waarvan het administratief bureau te Praag gevestigd is.
-
Duitsland (B.R.). De nieuwe lijn van her Bigge-dal
8 september 2023, door rixkeDe nieuwe lijn Finnentrop Olpe-Betzdorf loopt over een nieuw tracé, boven het waterbekken van het Bigge-dal, ongeveer 35 meter hoger dan de oude lijn. Over enkele maanden zal deze laatste onder het water van de stuwdam verdwijnen. De Duitse Bondsspoorwegen hebben een goed uitgeruste lijn aangelegd die door drie tunnels loopt en twee bruggen met twee verdiepingen overschrijdt. Het nieuwe station Sondern en dat van Kraghammer zullen voorzien worden van inklinkingstoestellen met drukknoppen (...)
-
België: Voor een beter onthaal
16 september 2023, door rixkeDe „mobile” die te Liège-Guillemins hangt, toont naast toeristische en spoorwegfoto’s, ook het woord „welkom” in 14 verschillende talen. Een gelukkig initiatief...
-
Groot-Brittannië: Vervoerbare ketel voor petroleumprodukten
11 september 2023, door rixkeDe B.R. hebben te Londen een demonstratie gegeven van de zogenoemde „Leaprog”-operatie (haasje-over), die aan de petroleumindustrie zal ten goede komen. Het gaat hier om een snel overladingsstelsel spoor-weg, dat erin bestaat een ketel te verplaatsen die tot 18.000 liter benzine of een gelijke inhoud aan zware olie kan bevatten. De ketel kan in vier minuten van een voertuig op een ander geplaatst worden; men kan hem ook eenvoudig neerzetten op de grond, waar hij als voorlopige opslagplaats (...)
-
Duitsland (B.R.): Triëring met radar
7 september 2023, door rixkeHet trieercentrum van Kornwestheim, het belangrijkste uit de streek van Stuttgart, werd uitgerust met vier spoorremmen die elektronisch bediend worden. Een bijzonderheid: de snelheid, van de wagens wordt berekend door middel van radar.
-
De tunnels en de lijn van de Sint-Gotthard
23 januari 2009, door rixkeTe Göschenen bevindt zich de ingang van de 15 km lange tunnel onder het bergland van de Sint-Gotthard. Het aanleggen van de lijn duurde meer dan acht jaar. De tunnel werd aangevat onder leiding van L. Favre. De werken werden begonnen op 13-9-1872 op de zuidelijke helling, en op 9 oktober op de noordelijke helling. Aanvankelijk werkte men met de hand. De boormachine werd slechts in 1873 gebruikt. Het graven van het boorgat met de hand vorderde per dag 75 cm; met de boormachine bereikte men (...)