De D.S. bezitten 44 exemplaren van die locomotieven van Amerikaanse opvatting en van Zweedse makelij. De eerste werden geleverd in 1954. De My 1100, bestemd voor de “reizigers”- en “goederen”-diensten kunnen functioneren als tweevoudige eenheden en zijn voorzien van kopdeuren die in de locomotiefkap werden aangebracht. Ze zijn uitgerust met een stoomketel voor de verwarming der treinen. Niettegenstaande talrijke kleinere verschillen herinneren ze aan de typen 202 van de N.M.B.S. De (...)
Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken
Locomotieven uit alle windstreken
-
Danske Statsbaner. Reeks My 1100.
27 juni 2011, door rixke -
Ferrocarriles Del Estado de Chile. Type 32.
27 juni 2011, door rixkeDe lijn Santiago - Chillan (398 km), geëlektrificeerd van 1957 tot 1962, maakt deel uit van de lijn met breed spoor die de verlenging is van de lijn Valparaiso - Santiago (186 km), geëlektrificeerd sedert 1920. Het tractiematerieel werd geleverd door de “Gruppo Aziende Italiane” (G.A.I.) en bevat o.m. 34 locomotieven type 32, reeks 3201 tot 3234, voor reizigerstreindiensten. Het eerste exemplaar werd in gebruik genomen op 4 april 1962 in het depot Baron te Valparaiso. Tussen de Grote of (...)
-
Bulgarski Darzavenei Zeleznitsi. Reeks 06.
20 juni 2011, door rixkeSedert 1966, hebben de Bulgaarse Spoorwegen 150 diesel-elektrische locomotieven van Roemeense makelij ontvangen. Meer dan 350 exemplaren van hetzelfde type hebben reeds hun deugdelijkheid bewezen op de Roemeense en Poolse spoorwegen. Deze locomotieven, gebouwd onder Zwitserse licentie, dragen in Roemenië de kenletters 060-DA (zie “Het Spoor” nr 127) en in Polen ST 43 (ST voor “Spalinowa Towarowe”, wat dieselgoederen betekent). De locomotieven van de BDZ verschillen ervan uiterlijk slechts (...)
-
De vroegere maatschappij van Beneden Kongo naar Katanga. Type 2450.
13 juni 2011, door rixkeDe lichte locomotieven type 2450 van de BCK zijn bestemd voor de reizigers- en goederendiensten op de geëlektrificeerde secundaire lijnen waar de belasting per as tot 15 t beperkt is. Twee prototypen van locomotieven, de n° 2401 en 2402, werden in 1960 geleverd om de mogelijke prestaties en het gedrag in dienst in de voertuigen te onderzoeken. Dat onderzoek was vooral gekenmerkt door de bekommernis om een lichte, elektrische uitrusting te ontwerpen. Ze bezitten maar een stroomafnemer en (...)
-
Spoorwegen van Beneden Kongo naar Katanga. Type 2400.
13 juni 2011, door rixkeOm de prestaties na te gaan die door de lichte locomotieven kunnen gerealiseerd worden, heeft de B.C.K., die het net Katanga - Dilolo - Leopoldstad (K.D.L.) exploiteert, twee prototypen met siliciumgelijkrichters besteld. De BoBo, die in 1960 geleverd werden, hebben slechts één stroomafnemer. Vier andere locomotieven zullen weldra geleverd worden. Het zijn de 2450, schier volkomen gelijk aan de 2400, maar dan met twee stroomafnemers. De zes locomotieven, die in gemengde diensten worden (...)
-
Ferrovie Dello Stato. Groepen E. 645/E. 646.
8 juni 2011, door rixkeDie twee versies van hetzelfde locomotieftype, in dienst gesteld van 1958 tot 1965, verschillen slechts door de overbrengverhouding. De E. 645, aangewezen voor de goederentreindienst, dragen de gebruikelijke “livrei” van de Italiaanse locomotieven “Isabelle” (lichtbruin) en bruin; de E. 646, die de zware treinen van de reizigersdienst trekken, zijn parelgrijs en groen geschilderd. Zoals de minder krachtige locomotieven van de groep E. 636, waarvan ze afgeleid zijn, zijn ze samengesteld uit (...)
-
Oesterreichische Bundesbahnen. Reeksen 1042 en 1042.5.
6 juni 2011, door rixkeDe reeks 1042 van de Oostenrijkse Bondsspoorwegen (ÖBB) bestaat uit I50 eenheden. De reeks 1042.5 zal uit 93 eenheden bestaan. Het gaat hier om elektrische locomotieven voor gemengde dienst, bestemd om op de hoofdlijnen exprestreinen en zware goederentreinen te trekken. Wat hun mechanisch gedeelte betreft, zijn de locomotieven van de reeks 1042.5 identiek met de locomotieven van de reeks 1042. Daarentegen verschillen ze ermee op het stuk van de elektrische uitrusting en zijn ze krachtiger (...)
-
Bern - Lötschberg - Simplon. Type Ae 8/8
1 juni 2011, door rixkeDe spoorweg van de Berner Alpen (BLS) bezit een stel tweevoudige locomotieven type 8/8, nr° 271 en 272, geleverd in 1952 en in 1962. Die machines trekken goederentreinen van 850 t op de internationale lijn Thun - Spiez - Kandersteg - Brig waarop een helling voorkomt van 27 per duizend. Ze hebben geen zandstrooiers daar een rem BBC, die het doorslaan van de wielen belet, voor de normale adhesievoorwaarden zorgt. De remuitrusting omvat een elektrische rem met weerstanden en een automatische (...)
-
Osterreichische Bundesbahnen. Reeks 1042.
30 mei 2011, door rixkeIn 1963 hebben de Oostenrijkse Bondsspoorwegen de eerste locomotieven in dienst gesteld van die reeks welke 40 exemplaren omvat. Indien ze voldoening schenken, zullen er nog een honderdtal worden besteld. Ze zijn ingedeeld bij de Zuidlijn (Sudbahn), Wien - Semmering - Graz/Villach en zullen ook worden ingezet op de Arlberg-lijn, Buchs - Innsbrück - Saltzburg.
De transmissie van het vermogen der motoren op de assen geschiedt door elastische aandrijving met rubbersegmenten. De bogies zijn (...) -
Osterreichische Bundesbahnen. Reeks 2050.
30 mei 2011, door rixkeDe diesel-elektrische locomotieven van de reeks 2050 worden aangewend voor de reizigersdiensten op de lijn Wenen - Gmünd en in het noorden van Oostenrijk. De eerste tien exemplaren rijden sedert 1959. Hun bouw is een synthese van de Europese en Amerikaanse technieken; inderdaad, ze zijn Duits voor het mechanisch gedeelte, Amerikaans voor de diesel en de transmissie [1], Oostenrijks voor de draaistellen en de verwarmingsketel der treinen (SGP), Zwitsers voor het pneumatische remstelsel (...)