Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Wagens > 2.000.000 ton stenen per spoor

2.000.000 ton stenen per spoor

zaterdag 9 juli 2022, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Sedert eeuwen kampen de Hollanders met de zee; meer dan ooit gaat hun strijd verder op verschillende fronten. Zo wil de Nederlandse Regering nieuwe dijken bouwen te IJmuiden om, in aanzienlijke mate, de haveninstellingen van Amsterdam te verbeteren. Deze onderneming vergt een massale en regelmatige aanvoer van allerlei soorten materialen, waaronder vooral breukstenen van 300 tot 1.000 kg en van 1.000 tot 6.000 kg.

Voor de uitvoering van dit plan hebben verscheidene Belgische steengroeven een uitzonderlijke bestelling ontvangen: de levering van nagenoeg twee miljoen ton breukstenen van dit soort.

 Een buitenkansje voor het spoor

Het is zeker geen kleinigheid een dergelijke bestelling uit te voeren; het is evenmin een peulschilletje het regelmatig vervoer van dergelijke goederen te verzekeren en ze goed en wel ter bestemming te brengen. De spoorweg heeft het leeuwendeel voor zich genomen door speciaal aangepast materieel te leveren en door regelmatige speciale treinen in te leggen. Een flinke prestatie en tevens een prestatie van lange adem.

De Maatschappij heeft 750 afgekeurde gesloten wagens omgebouwd tot platte wagens met open zijwanden van 0,28 m hoogte, dit om het laden en lossen te vergemakkelijken. De vloer werd, bovendien, met dwarsbalken versterkt. Elke wagen heeft een laadvermogen van 18 t.

Geladen op dag A, keren de wagens ledig in het laadstation terug op dag D, zodat ze op dag E opnieuw geladen kunnen worden. De omloopsduur bedraagt aldus slechts vier dagen.

Sedert 14 juni 1961 rijden elke dag, van maandag tot vrijdag, twee treinen van 56 wagens met een nettogewicht van ± 1.000 ton, naargelang van de herkomst van de stenen, langs Essen of Visé naar hun bestemming in Nederland.

Indien het vervoer tegen dit ritme voortgezet wordt, iets waaraan niemand twijfelt, zal deze reusachtige trafiek ongeveer vier jaar duren.

 De 10.000 wagen

Om het groot belang te illustreren dat er van Nederlandse zijde aan de uitvoering van dit leveringsprogramma gehecht wordt, hebben leden van de Nederlandse Regering, leiders van de Rijkswaterstaat en van de Nederlandse Spoorwegen op 23 november jl., op plechtige wijze, de versierde 10.000e wagen ontvangen.

De hoofdconducteur Kortekaas overhandigt de vervoerbescheiden aan M. A. Eggink, directeur van de Rijkswaterstaat.

De Nederlandse spoormannen hebben een warme hulde gebracht aan hun Belgische collega’s voor de snelheid waarmee zij het transportprobleem opgelost hebben en voor de schitterende wijze waarop ze dit vervoer uitvoeren.


Bron: Het Spoor, januari 1962