De reiziger die lijn 161 Brussel - Namen gebruikt, heeft ongetwijfeld op het pleintje van station Etterbeek een romantisch, rood-groen geschilderd en goed onderhouden stoom-locomotiefje opgemerkt. Het is eigendom van de heer Leons, een man die de spoorweg in ’t algemeen en de stoomlocomotief in ’t bijzonder een warm hart toedraagt. Hij zelf trouwens heeft dit locomotiefje opnieuw rijvaardig gemaakt. Op bepaalde zondagen is het in de voormiddag te zien, gehuld in een aureool van witte (…)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Locomotieven
Locomotieven
-
Mini-stoom
11 mei, door Rixke -
De evolutie van onze krachtvoertuigen
13 oktober 2024, door RixkeEnquête
Om het eenheidsvermogen terug te vinden van alle locomotieven nog in dienst na 1930, hebben wij heel wat documenten, verslagen en oude handschriften geraadpleegd... Al ons speurwerk ten spijt zouden wij evenwel niet in ons opzet geslaagd zijn zonder de bereidwillige medewerking van enkele „stoom-fans”, en hier denk ik vooral dan aan ambtenaren van de Maatschappij en aan de h. Phil Dambly zelf, auteur van het thans overbekende boek: Onze onvergelelijke „Stomers”.
Eerlijkheidshalve (…) -
„De Olifant” in het Paleis
13 januari 2024, door RixkeOp verzoek van het comité dat de tentoonstelling „Leopold I” organiseert, wordt de maquette van de locomotief De Olifant thans op een binnenhof van het Koninklijk Paleis geëxposeerd.
Op 5 mei 1835 vertrokken De Pijl, De Stephenson en De Olifant achtereenvolgens uit het station Brussel-Groendreef naar Mechelen, maar alleen De Olifant keerde naar de hoofdstad terug met 30 wagons waarin 900 reizigers plaats hadden genomen.
De machine die in het Paleis geëxposeerd wordt, is een levensgrote, (…) -
De Diesel-elektrische locomotieven typen 210 en 272
13 september 2022, door RixkeDe locomotieven die tot de eerste fase van de „dieselisatie” van het net behoorden, hadden een vermogen dat lichtjes lager lag dan 2.000 pk. Indien de tweede fase nog steeds gelijkaardige machines omvat, dan beleeft zij toch ook de opkomst van een reeks minder krachtige locomotieven, eveneens met elektrische transmissie, waarvan de taak zal kunnen vergeleken worden met die welke aan de stoomlocomotieven met middelbaar vermogen werd opgelegd. Het zijn waarlijk machines die „voor alle werk” (…)
-
Ontwerp van een elektrische locomotief CC van 7000 PK met hoge snelheid
21 februari 2018, door RixkeIn mei 1968, heeft de N.M.B.S. een overeenkomst afgesloten met de bouwers La Brugeoise & Nivelles (BN) en de Ateliers de Constructions électriques de Charleroi (A.C.E.C.) voor het ontwerpen van een nieuwe locomotief voor vier stroomsystemen, bestemd voor het trekken van de zware en snelle internationale treinen, o.m. op de lijnen Parijs - Brussel - Amsterdam en Oostende - Luik - Keulen.
Dank zij het hoge uurvermogen dat deze locomotief zal kunnen ontwikkelen, nl. 7.000 pk (of 5.150 kW) (…) -
De 1.002 stoomt weer !
2 mei 2016, door RixkeOp 4 en 5 mei ll. stoomde de Pacific-locomotief 1.002, na meer dan 28 jaar inactiviteit, opnieuw door het landschap. Naar aanleiding van deze heuglijke gebeurtenis werden er tijdens het eerste weekend van mei stoomtreinritten georganiseerd en werden er in Brussel-Zuid treinen tentoongesteld die het snel reizigersverkeer vanaf de 1.002 tot de SST illustreren. Het type 1 is immers een mijlpaal geweest in de ontwikkeling van ons steeds sneller sporen. Tevens toont het de kunde aan van onze (…)
-
Op weg naar weekeindverblijf
13 juli 2015, door RixkeZaterdagmiddag, in de buurt van Antwerpen-Noorderdokken. Na een week van hard werken in het grootste en belangrijkste Belgische rangeerstation, Antwerpen-Noord, is een vloot rangeerdiesellocs op weg naar “zijn” weekeindverblijf Antwerpen-Dam voor een welverdiende rust. Daarna komt er immers weer een zware week.
-
De nieuwe elektrische locomotief type 126
6 oktober 2014, door RixkeEenmaal dat tot de elektrificatie van de lijnen Erquelinnes-Charleroi, Namur-Liège en Liège-Herbesthal was besloten, dienden er nieuwe bestellingen van elektrisch tractiematerieel te worden gedaan. Naast de elektrische motorwagens zijn er ook locomotieven nodig voor het slepen van: De internationale reizigerstreinen Oostende-Brussel-Köln en Paris-Liège-Köln; De zware reizigerstreinen in binnenverkeer; De goederentreinen.
Indien enkele nieuwe locomotieven van het vierspanningstype (…) -
De klaarmakingsposten van de elektrische tractie
22 septembre 2014, par RixkeOp het perron.
Nauwelijks is trein 805 op spoor 12 in Brussel-Zuid binnengereden of daar galmt de luidspreker : “Dienstmededeling — Hersteller gevraagd op spoor 12”. Onnodig er “dringend” aan toe te voegen ; daar komt de elektromecanicien reeds met zijn gereedschapstas aangelopen.
en onze man verdwijnt in de toestellenkast. Nog geen twee minuten later is alles in orde. Enkele late reizigers komen nog aangehold, opgejaagd door de schrille fluittonen van de hoofdwachten Terwijl de (…) -
Haarden zonder vuur
23 december 2013, door RixkeDe gevolgen van een omwisseling
De Maatschappij vervangt de stoomtractie door de diesel- of elektrische tractie en iedereen kent de voornaamste redenen van deze “omwisseling”: vereenvoudiging van de exploitatievoorwaarden, meer comfort voor het personeel van de sleep- en onderhoudsdiensten, gezondmaking van de werkplaatsen en van de omgeving van de depots en vermindering van de kostprijs van de kilometer-trein. De uitgaven voor een trein met diesel- of elektrische tractie zijn 60 % lager (…)
Rixke Rail’s Archives