Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Empresa Ferrocarriles del Estado Argentino. Reeks 7050.

Empresa Ferrocarriles del Estado Argentino. Reeks 7050.

Phil Dambly.

woensdag 27 april 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De Belgische industrie heeft aan het net “General Rocca” van de Argentijnse Staatsspoorwegen 50 locomotieven voor breed spoor geleverd. Die diesel-elektrische locomotieven kunnen als tweevoudige eenheid functioneren en grote trajecten zonder stilstand afleggen. Ze zijn voorzien van overgangsdeuren en door middel van intrekbare loopbruggetjes kan men zonder gevaar van de ene locomotief naar de andere overstappen. De buffers die op scharnieren gemonteerd zijn, kunnen weggeborgen worden in ruimten die met dat doel in de uiteinden van de bufferbalk voorzien werden. De doeltreffendheid van de baanruimer werd verbeterd, zodat het lichaam van een aangereden stuk vee thans bezijden de locomotief geslingerd wordt. De Pennsylvania-draaistellen zijn van vormgietstaal en hun tractiemotoren hebben een neusophanging.

VOORNAAMSTE KENMERKEN:

  • symbool, C°C°;
  • spoor, 1,676 m;
  • bouwers, Cockerill-Ougrée en La Brugeoise et Nivelles;
  • dieselmotor, Cockerill-Baldwin;
  • nominaal vermogen, 1.750 pk;
  • beschikbaar, 1.600 pk;
  • transmissie, generator en zes motoren Westinghouse Electric;
  • max. snelheid, 120 km/u;
  • bedrijfsklaar gewicht, 102 t;
  • totale lengte, 17,686 m;
  • breedte kast, 3,000 m;
  • hoogte dak, 4,230 m.

Bron: Het Spoor, november 1964