Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Spoorwegen van de Chinese Volksrepubliek - Reeks 6Y2.

Spoorwegen van de Chinese Volksrepubliek - Reeks 6Y2.

Phil Dambly.

maandag 30 januari 2012, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Het elektrificatieprogramma van de Chinese spoorwegen (25 kV 50 Hz), betrof op de eerste plaats de 90 km lange bergspoorweg van Pao-Chi naar Foeng-Shin. Het gaat hier om het lastigste baanvak van een lijn die in Midden-China aangelegd werd tussen de mondingsvalleien van de Gele Stroom (Hoang-Ho) en de Blauwe Stroom (Jang-tse-Kiang), volgens een tracé in noordzuidelijke richting van Pao-Chi naar Cheng-Toe. Dit zadelvormig baanvak heeft 27 km helling van 30 per duizend aan de ene en 41 km helling van 20 per duizend aan de andere tijde.

Voor het aanleggen van hun tractiepark hebben de Chinezen hun keuze laten vallen op Franse loco’n met ignitrons, recuperatieremming en mogelijkheid om in treinkoppeling te rijden, zoals de loco’n die voor de USSR gebouwd werden. De 25 loco’n van de reeks 6 Y 2 werden besteld in 1958, acht maanden na de machines voor Rusland, en geleverd in 1960 door dezelfde bouwers. Die loco’n verschillen slechts weinig van die van hetzelfde type, welke aan Rusland werden geleverd. Net als deze laatste, en om dezelfde redenen, werden ze gebouwd volgens het UlC-begrenzingsprofiel, ofschoon het Chinese begrenzingsprofiel bijna even ruim is als het Russische, ondanks de normale spoorbreedte.

De kast van de 6 Y 2 is nog langer dan die van de Russische loco’n. Ten opzichte van deze laatste valt er aan te stippen dat de centrale gang verlicht wordt door twee zijvensters. De bestuurderscabines zijn geïsoleerd door dubbele voorruiten en dubbele wanden. Hun voorzijde reikt tot op het niveau van de automatische Henricotkoppeling, terwijl die van de Russische loco’n meer inspringen. Hierdoor zijn de panoramische bestuurderscabines heel wat ruimer. Opmerkenswaardig zijn verder het linksstuur, een automatische waakinrichting en de in de draaistellen ingebouwde zandstrooiers. De bogies zijn nagenoeg dezelfde als die van de loco’n F en FR, met motoren met neusophanging. De luchtdrukrem is van het type Westinghouse.

In enkelvoudige tractie slepen de 6 Y 2 en 700 t reizigersmaterieel met een snelheid van 54 km/h op hellingen van 30 per duizend, en een goederentreinstel van 1 500 t met een snelheid van 45 km/h op hellingen van 20 per duizend. In Midden-China staan ze bloot aan temperaturen van +40 tot -40° C.

Reeks 6 Y 2 van de Chinese spoorwegen.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Type : CoCo;
  • spoorbreedte : 1,435 m;
  • spanning : 25 000 V wisselstroom 50 Hz;
  • uurvermogen : 6 300 pk;
  • max. snelh. : 100 km/h;
  • gewicht in rijvaardige staat : 138 t, waarvan 12 t ballast;
  • belasting per as : 23 t;
  • middellijn wielen : 1,250 m;
  • tot. lengte tussen pennen van automatische koppeling : 23,020 m;
  • lengte kast : 21,332 m;
  • breedte kast : 2,968 m;
  • hoogte dak : 3,683 m;
  • hoogte lichtkappen : 4,280 m;
  • hoogte steunvlakken van stroomafnemers : 3,950 m;
  • hoogte met neergelaten stroomafnemers : 4,600 m.

Bron: Het Spoor, augustus 1971