Begin 1962 heeft een fabriek uit Kiel aan de Russische Spoorwegen een diesel-hydraulische locomotief van 3.000 pk met zes assen geleverd; zij kan een snelheid van 140 km/h bereiken en ontwikkelt een trekkracht van 25.100 kg bij het aanzetten en 19.100 kg bij de kleinste voortdurende snelheid (22,8 km/h). Deze machine kan gemakkelijk verbouwd worden om een vermogen van 3.600 pk te ontwikkelen alsook om dienst te verzekeren op netten die een andere spoorbreedte bezitten (1.524 mm in Rusland).
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 072 (08 1962)
072 (08 1962)
Articles
-
West-Duitsland: Diesel-hydraulische locomotief voor de U.S.S.R.
22 september 2022, door rixke -
U.S.A. : « Autotrain »
5 avril 2022, par rixkeLa majorité des familles américaines se déplacent dans leurs propres automobiles. Pour s’attirer cette clientèle, des promoteurs ont eu l’idée d’une rame « autotrain » composée de wagons plats à deux étages, ouverts aux deux extrémités, pouvant recevoir huit à dix automobiles, chacune gardant ses occupants. Les planchers seraient bordés de rambardes d’un mètre de haut, et des passerelles permettraient la circulation d’un wagon à l’autre.
Alimentés par le courant fourni par le train, des (...) -
Canada : Des trains-excursions en direction du Grand Nord
28 mars 2022, par rixkeDeux fois par an, au mois d’août, les Chemins de fer du Canadien national organisent un voyage d’excursion de Winnipeg à la limite du Grand Nord. Le train comprend seize ou dix-huit voitures-lits, deux voitures-restaurants, deux voitures-salons, équipées de projecteurs cinématographiques, et une voiture panoramique d’où l’on peut photographier la région des lacs, la forêt et le grand désert.
-
Japon : Nouvelles automotrices à très grande vitesse
2 avril 2022, par rixkeL’automotrice prototype pour le service voyageurs sur la ligne de Tokyo-Osaka (500 km en 3 heures) comporte deux éléments, mais en aura normalement quatre. Chaque élément, de type BB, est à adhérence totale, avec une puissance de 600 kW (820 ch) par élément, soit au total 2.400 kW par rame quadruple pesant environ 240 tonnes pour une longueur de 100 m, avec un gabarit exceptionnel de 3.400 mm de largeur.
Prévus pour fonctionner à 25 kV 50 Hz, les moteurs à courant continu, alimentés par (...) -
Tussen-Samber-en-Maas
6 oktober 2022, door rixkeHet gebied Tussen-Samber-en-Maas vormt in geen enkel opzicht een geheel: het is geen land, geen gewezen hertogdom en ook geen provincie; het is nog minder een streek. Deze driehoekige strook grond, die netjes afgebakend wordt door de Maas, ten oosten, de Samber, ten westen en ten zuiden door een lijn die Avesnes met Monthermé verbindt aan de samenvloeiing van Maas en Semois, heeft, inderdaad, het uitzicht van een streek die uit ongelijksoortige elementen is samengesteld. Politiek gezien (...)
-
Quelques chiffres sur nos services rendus
12 avril 2022, par rixkeVoyageurs-kilomètresTonnes-kilomètresModes de tractionTrafic des voyageurs Unités 1960 1961 Ecart 1961-1960 % Nombre de voyageurs transportés Millions 261,4 265,1 + 1,5 Nombre de voyageurs-km Millions 8.577,6 8.692,6 + 1,3 Parcours moyen d’un voyageur km 32,8 32,8 - Nombre moyen de voyageurs par train - 138 141 + 2,2 Trafic des marchandises en charges complètes Unités 1960 1961 Ecart 1961-1960 % Nombre de tonnes transportées Milliers 60.835,5 61.382,5 + (...)
-
U.S.A.: Boodschap van de President aan het Congres
4 oktober 2022, door rixkeVolgens president Kennedy moeten de openbare machten er voor zorgen dat de concurrentie voor de onderscheiden vervoerondernemingen in dezelfde voorwaarden zou geschieden en dat zij zou leiden tot de meest oordeelkundige aanwending van de hulpbronnen door de gebruiker ertoe aan te zetten al de middelen te bezigen die aan zijn behoeften beantwoorden en die voor de Natie zo voordelig mogelijk zijn. Onder de verschillende voorgestelde maatregelen inzake reglementsbepalingen en tarieven citeren (...)
-
Italie : « Dalla Bayard all’Etr 300 »
31 mars 2022, par rixkeTel est le titre d’une brochure contenant une histoire très intéressante des chemins de fer italiens. Elle retrace le chemin parcouru de 1839 à nos jours, en partant de la construction de la première voie ferrée Naples-Portici (1839), selon les projets de l’ingénieur français Bayard, qui laissa son nom à la première locomotive. La brochure évoque ensuite le développement du réseau, l’électrification et la mise en marche des trains-bloc (elettro-treni ETR 200 et 300).
-
Het probleem der overwegen
10 januari 2008, door rixkeWanneer de modernisering van een lijn wordt bestudeerd, komt, ongetwijfeld, op de eerste plaats, de afschaffing van de overwegen (afkorting : O.W.) ter sprake. Zo zal, b.v., bij de elektrificatie van de lijn 96, Brussel-Bergen, het aantal O.W. van 59 tot 28 worden herleid. De gegevens van het probleem zijn duidelijk : het drukker verkeer en de grotere snelheid, zowel op het spoor als op de weg, hebben het gevaar voor ongevallen aan de overwegen aanzienlijk doen toenemen. Er moeten dus (...)
-
Japan: Nieuwe motortreinen voor de lijn Tokaido
29 september 2022, door rixkeDe prototype motortrein, die de reizigersdienst verzekert op de lijn Tokio - Osaka (500 km in 3 uur), omvat twee elementen. Normaal zal hij er evenwel vier omvatten.
Elk element van het type BB heeft een volledig adhesiegewicht met een vermogen van 600 kW (820 pk) per element, zegge in totaal 2.400 kW per vierwagenstel dat ongeveer 240 ton weegt voor een lengte van 100 m, met een uitzonderlijk omgrenzingsprofiel van 3.400 mm breedte. De gelijkstroommotoren zijn berekend voor een (...)