Een gevolg van de oorlog
Hebben de talrijke gebruikers van het traject Brussel - Mechelen zich wel eens afgevraagd waarom de treinen, 10 maanden lang, tussen de stations Vilvoorde en Eppegem vertraagden?
Natuurlijk heeft de nieuwsgierige reiziger opgemerkt dat de trein aldaar over een diepe kuil reed. Maar wat werd er eigenlijk in het schild gevoerd?
De oorsprong van deze toestand dagtekent uit het begin van de 2e wereldoorlog. Op dat ogenblik werden, inderdaad, tussen Vilvoorde en (…)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Brug
Brug
-
De wederopbouw van de overbrugging der Kluitingstraat te Vilvoorde
9 juni 2014, door Rixke -
De brug over de Schelde te Chercq
10 februari 2014, door RixkeVoor wie niet vertrouwd is met de techniek van de bruggenbouw, is er, ongetwijfeld, niets bijzonders aan het kunstwerk dat te Chercq wederopgebouwd werd over de Schelde: hij ziet er niets anders in dan een dikke betonnen balk. Maar indien hij er binnenin een blik kon werpen, dan zou hij zien dat deze betonmassa, in feite, een dubbele bak is, waardoor méér dan duizend stalen draden lopen. Het gaat hier, inderdaad, om een brug in voorgespannen beton.
Wat is nu eigenlijk voorgespannen beton? (…) -
De verwijdering van een brug te Drogenbos
24 december 2012, door RixkeHet gebeurt meer dan eens dat het leger de burgersector een flink handje toesteekt. Dat de genie blijkbaar het wapen is waarop het vaakst een beroep wordt gedaan, moet niemand verwonderen. Inderdaad, deze legerafdeling beschikt over hulpmiddelen die de burgerbevolking in kritieke omstandigheden grote diensten bewijzen. Een spectaculair staaltje van haar mogelijkheden heeft ze nog maar eens geleverd bijde verwijdering, in Drogenbos, van een baileybrug over de spoorweglijn Brussel-Parijs. (…)