Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Wagens > Wagons van 800 ton

Wagons van 800 ton

G. Finet.

woensdag 25 februari 2009, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Neen, beste lezer, dat is geen zetfout. En in West-Europa zullen ze waarschijnlijk het transportmiddel zijn dat, per eenheid, de zwaarste vracht vervoert. Het grote publiek zal die wagons evenwel nooit beladen zien rijden (wat, overigens, om technische redenen niet zou mogen) omdat ze bestemd zijn voor een particulier net, nl. dat van de Hoogovens en Staalfabrieken van IJmuiden.

Inderdaad, die maatschappij heeft aan de Belgische industrie (A.B.R. van Familleureux) een reeks van zes mengwagons (ook thermoswagons of gietvatwagons benoemd) besteld met een laadvermogen van 450 t.

De eerste van die wagons werd in juli jl. geleverd. Sedertdien verliet, om de maand, een mengwagon de fabriek om, in leegloop natuurlijk, van Familleureux naar Beverwijk (ten zuiden van Rotterdam) te rijden. Dat station is door een bijzondere verbinding met dubbelspoor, aangesloten op de particuliere installaties van Nederlands grootste staalcomplex. De speciale treinen die ter gelegenheid van die levering gevormd worden, mogen geen ander vervoer kruisen, hun snelheid is beperkt tot 30 km/h en op sommige baanvakken van geëlektrificeerde lijnen wordt de stroom uitgeschakeld wegens de hoogte van die bijzondere vervoeren.

Bij de Hoogovens en Staalfabrieken van IJmuiden, opgericht in 1919, zijn er vijf hoogovenbatterijen in werking. Een zesde oven is in aanbouw. Die batterijen vormen in feite slechts een gedeelte van een uitgebreid geheel dat, bovendien, ook nog walserijen, staalfabrieken, een cementfabriek en verschillende fabrieken van bijprodukten omvat. Voor de verbinding onder de onderscheiden afdelingen werden er 200 km spoor en 800 wissels aangelegd. Meer dan 850 wagons van 24 verschillende typen, 50 locomotieven, 10 loopkranen en, kortelings, 20 thermoswagons voor het vervoer van het door de hoogovens gefabriceerde vloeibare gietijzer naar de walserijen en staalfabrieken, maken de uitrusting van het belangrijkste staalcomplex van Nederland volledig.

De thermoswagons die tot nog toe gebruikt werden, met een tarra van 175 t, konden een lading van 200 t vloeibaar gietijzer opnemen. De zes nieuwe wagons die door de A.B.R. van Familleureux gebouwd werden, hebben ieder een totale lengte van 33 m (automatische koppeling inbegrepen) ; hun tarra (na het aanbrengen van de binnenbekleding in vuurvaste materialen) bedraagt 350 t. Het vat rust op twee voertuigen die elk voor-zien zijn van 16 wielen gegroepeerd over vier draaistellen.

Beladen, heelt elke wagon hetzelfde gewicht als een reizigerstrein van 14 rijtuigen van 50 t, getrokken door een diesel- of een elektrische locomotief van 100 t!

Deze nieuwe reeks speciale wagons zullen weldra vooral ingezet worden voor het vervoer van het vloeibaar gietijzer van de zesde hoogovenbatterij naar de verwerkende afdelingen, waarvan sommige zich, in rechte lijn, op een afstand van meer dan een kilometer bevinden.


Bron: Het Spoor, october 1967.