Dès le début, il y eut des trains de voyageurs et des trains de marchandises. Pour les premiers, la vitesse avait beaucoup d’importance ; pour les seconds, c’était la puissance qui importait. On a donc dû spécialiser les types de locomotives en fonction de ces exigences.
De nos jours, on classe les locomotives à vapeur en quatre catégories : les machines « à voyageurs », les machines « à marchandises », les machines mixtes et les machines articulées.
Les machines « à voyageurs » ont de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 085 (09 1963)
085 (09 1963)
Articles
-
Classification des locomotives à vapeur
8 avril 2015, par rixke -
A propos des inscriptions sur les voitures de la S.N.C.B.
25 mars 2015, par rixkeAvant de parler des inscriptions portées par les voitures, il est utile de préciser quelques notions préliminaires. Notions préliminaires Abréviations définissant l’aménagement général.
L’aménagement général des voitures du parc de la S.N.C.B. est défini par les abréviations suivantes : A = 1re classe ; B – 2e classe ; D = fourgon ; c = couchettes ; R = snack-bar.
Les deux dernières lettres se placent toujours derrière l’indicatif de classe de la voiture. La lettre D est utilisée (...) -
Duitsland (B.R.).: Meerstromige locomotieven
9 april 2023, door rixkeDe Bondsspoorwegen maken plannen voor het bouwen van locomotieven voor een viervoudig stroomstelsel, die, in 1966, zowel in Nederland, België, Frankrijk als in Duitsland zullen kunnen rijden. Die locomotieven zullen uitgerust zijn met motoren voor gerimpelde gelijkstroom. Zij zullen hun stroom ontvangen ofwel rechtstreeks langs de rijdraad, ofwel – voor de wisselstroom – door bemiddeling van een speciale gelijkrichter die op de locomotief gemonteerd wordt. Men zal, daarom, (...)
-
Paysages ferroviaires (II)
1er avril 2015, par rixkeII. La toile d’araignée s’étend
Le 10 février 1832, les ingénieurs Simons et De Ridder soumettent au Conseil des Ponts et Chaussées l’avant-projet d’une « route en fer » allant d’Anvers à Cologne.
L’examen de cette ébauche est concluant : la voie « à rouages » offre d’évidents avantages. Les deux techniciens poursuivent, dès lors, l’étude de la question. En mars 1833, ils présentent aux instances supérieures un mémoire intitulé : Projet de route en fer d’Anvers à la Meuse et au Rhin, (...) -
Canada: Gebruik der ruimte boven het spoor
10 april 2023, door rixkeDe spoorwegen behoren tot de grote grondbezitters van de steden waar zij stations en toegangslijnen bezitten. Hun kostbare terreinen, die meestal in stedelijke agglomeraties gelegen zijn, kunnen het gebrek aan bouwgronden aanvullen en aan de spoorwegadministraties een welgekomen bron van ontvangsten bezorgen. In de steden benutten de spoorwegen sinds geruime tijd de ruimte boven hun stations voor bouwwerken voor eigen gebruik of voor dat van derden. De in de bouwsector geboekte vooruitgang (...)
-
Groot-Brittannië: Vervoer van „scooters”
14 april 2023, door rixkeDe East Region van de B.R. biedt een speciaal voordeel aan de „scooterrijders” die de ochtendtrein „Talisman” van Londen naar Edinburgh nemen. Een bedrag van acht pond wordt aangerekend voor de heen- en terugreis van de voerder en van zijn machine. De „scooters” worden in een daartoe ingerichte pakwagen geplaatst. De terugreis kan geschieden van maandag tot vrijdag, binnen de twee weken die op de heenreis volgen.
-
Zwitserland: De TEE’s rijden tegen 140 km/h
19 april 2023, door rixkeOp het net van de S.B.B. bedroeg de maximale toegelaten snelheid tot in de jaren dertig 90 tot 100 km/h. Zij werd opgevoerd tot 125 km/h voor de lichte doorgaande treinen. Thans wordt de lijn van de Simplon tussen Lausanne en Iselle, op de Italiaans-Zwitserse grens (zuidelijke uitgang van de Simplontunnel), geschikt gemaakt om sommige treinen tegen 140 km/h te laten rijden. Maar de „Cisalpijnse” TEE Milaan-Lausanne-Parijs rijdt reeds tegen 140 km/h op meerdere baanvakken van de lijn, o.a. (...)
-
Quand notre B porte des fleurs
1er avril 2015, par rixkeAndré Demoustier. A votre service
« Le personnage le plus important de mon train, c’est le voyageur ! »
Ainsi parlait un chef garde principal de la vieille école que nous avons bien connu, et sa leçon mérite d’être méditée : sans voyageur, plus besoin de chef garde, plus besoin de trains... Il n’y aurait plus qu’à fermer !
C’est en partant d’une idée aussi évidente que la Société a voulu « faire quelque chose de plus » pour son public ; cela semblait particulièrement indiqué au (...) -
Wanneer onze B zich met bloemen tooit
24 april 2023, door rixke„De gewichtigste persoon op mijn trein is de reiziger!”
Die opvatting van een sympathieke hoofdwachter van de oude stempel bergt heel wat wijsheid: wat baten immers treinen en hoofdwachters indien de reiziger ons de rug toekeert... In dat geval zouden wij er meteen het bijltje kunnen bij neerleggen!
De Maatschappij heeft dit natuurlijk ingezien en, derhalve, het idee opgevat „iets meer” te doen voor haar publiek. Zij kon hiervoor geen gepaster ogenblik uitkiezen, nu er een (...) -
Indeling der stoomlocomotieven
23 januari 2009, door rixkeEr zijn steeds reizigers- en goederentreinen geweest. Voor de eerste was de snelheid belangrijk, voor de tweede telde vooral het vermogen. De locomotieven moesten derhalve afhankelijk van deze eisen worden gespecialiseerd.
Thans worden de locomotieven onderverdeeld in 4 categorieën : de locomotieven voor reizigerstreinen, voor goederentreinen, voor gemengde diensten en de gelede locomotieven.
De eerste hebben grote wielen met een doormeter van 1,70 toto 2,10 m en meer. Voor de tweede (...)