Verjaardagen zijn als doordeweekse dagen: ze volgen elkaar wel op, maar verschillen vaak grondig van elkaar, vooral als ze gevierd worden. Een banale vergelijking, horen wij hier en daar fluisteren, die, en dat is veel erger zullen pientere lezers denken, in strijd is met ons taaleigen.
Akkoord! Overigens zij wij er zelf ook niet zo gelukkig mee. Maar ja, een redacteur is ook maar een mens, als je begrijpt wat wij bedoelen. Wie echter de moed opbrengt om dit stuk tot de laatste letter te (...)
Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis
Geschiedenis
-
De vijftigste verjaardag van de belgische spoorwegen
11 juni 2012, door rixke -
De “kleine” spoorweg van Grand Hornu naar St-Ghislain
11 juni 2012, door rixkeSamen met de honderdvijftigste verjaardag van de Onafhankelijkheid van België zouden we ook de honderdvijftigste verjaardag kunnen vieren van de eerste industriële Belgische spoorweg, waarvan de geschiedenis, althans in de beginjaren, even bewogen was als onze revolutie van 1830.
Oordeel zelf maar! Volgens de geschiedenis van België werd de allereerste spoorlijn in ons land officieel geopend op 5 mei 1835: ze verbond Brussel met Mechelen. Het was een “officiële” lijn voor (...) -
De eerste europese spoorwegen met stoomtractie.
8 augustus 2011, door rixkePAYS LIGNE DATE Groot-Brittannië Stockton - Darlington 27.9.1825 België Brussel - Mechelen 5.5.1835 Duitsland Neuremberg - Fürth 7.12.1835 Frankrijk Parijs - Saint-Germain 24.8.1837 Rusland Sint-Petersburg - Tsarkoïe - Selo 30.10.1837 Oostenrijk Wenen - Floridsdorf 23.11.1837 Nederland Amsterdam - Haarlem 24.9.1839 Italië Napels - Portici 3.10.1839 Zwitserland Saint-Louis - Bazel 15.6.1844 Denemarken Altona - Kiel 1844 Polen Warschau - Rogow 1845 Hongarije Boedapest - Vacz (...)
-
De officiële opening van de geëlektrificeerde lijn Parijs-Brussel
6 april 2011, door rixkeOp 9 september jl. hebben de S.N.C.F. en de N.M.B.S., van Parijs naar Brussel, twee extra-treinen ingelegd: de eerste, “de openingstrein” droeg het kennummer 13831 en was samengesteld uit 13 voertuigen (668 t); de tweede, “de aanvullingstrein” n° 13833, omvatte 7 voertuigen. De ene werd gesleept door een Franse locomotief voor meervoudige stroom, een BB 26.000; de andere door een van onze “150”.
Vóór deze waren elektrische treinen reeds aan hun “pendeldienst” tussen Parijs en Brussel (...) -
De spoorverbinding Parijs-Amsterdam
30 maart 2011, door rixkeBrussel-Antwerpen, daarna Brussel-Franse grens.
Nu de laatste bestaande leemte aangevuld is, zal, over enkele dagen, de elektrische verbinding Parijs-Amsterdam officieel worden geopend. Voor de liefhebbers van geschiedenis willen wij teruggaan tot het verleden om dan, voetje voor voetje, de inspanningen te volgen die tot deze realisatie hebben geleid.
Reeds in 1831, dienen twee Belgische parlementsleden, A. de Laveleye en A. de Gransage, bij de Franse regering een plan in voor het (...) -
Expo 58 : achter de schermen...
27 oktober 2010, door rixke -
Hoe het groeide
22 september 2010, door rixkeMet onze twintig-eeuwse mentaliteit bekijken we de kaart van onze spoorwegen als de natuurlijkste zaak van de wereld : een net van lijnen - dubbele en enkele - dat gans ons landeke overspant en -waarvan de mazen zo klein zijn dat geen plaats van enig belang er tussen uitglipt. Het ontstaan van dit net is echter niet zo eenvoudig verlopen. Wij hebben het archief van onze spoorwegen doorsnuffeld, in oude boeken gebladerd, contracten en wetteksten gelezen en zijn zo stillekensaan tot het (...)
-
1930-1940: tien jaar economische crisis ... en vooruitgang bij de spoorwegen
12 mei 2009, door rixkeDe bloei van de wereldeconomie in de jaren twintig - de roaring twenties zoals ze werden genoemd - eindigt met de beurskrach van oktober 1929 in Wall Street (de beruchte zwarte donderdag).
In de Verenigde Staten slaat de recessie onmiddellijk toe, maar ook Europa wordt zwaar getroffen, vooral vanaf 1931.
De Belgische industrie kent een zware terugval, waardoor het werkloosheidscijfer alarmerende vormen aanneemt en leidt tot armoede en sociale problemen.
Er zijn slechts twee jaren (...) -
De streek van Luik en het spoor
12 mei 2009, door rixkeIn 1980 wordt in het Luikse het duizendjarige bestaan van het Prinsbisdom gevierd (980-1980). Sinds de Franse Revolutie van 1789 en de daaruit voortvloeiende inlijving van het Belgisch grondgebied bij de Franse republiek, is het Prinsbisdom Luik weliswaar met langer een politieke realiteit, maar toch heeft zijn lange bestaan in het hart van West-Europa en in wat later België zou worden, historische, economische en sociale sporen nagelaten waaraan niet kan worden voorbijgegaan. In feite was (...)
-
De geschiedenis van de spoorwijdte
15 december 2008, door rixkeDe eerste spoorwegen kwamen rond 1825 in Engeland tot stand.
Voordien werd steenkool over de Engelse wegen vervoerd met karren die door paarden werden getrokken en op planken reden, later op planken beslagen met ijzerplaat. Tussen de wielen was er een uniforme breedte van 4 1/2 voet of 4 voet 6 duim .
Toen de planken door spoorstaven werden vervangen, behield men deze breedte van 4 1/2 voet en voegde men aan elke kant 1 duim toe voor de breedte van de wielflenzen (onontbeerlijk om de (...)