Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Locomotieven > Fiches elektrische locomotieven > Elektrische locomotief reeks 23
Elektrische locomotief reeks 23
vrijdag 8 februari 2008, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
Algemene kenmerken
Bouwjaar | 1955 | ||
Bouwer | Nivelles | AMN | |
Type | Bo’Bo’ | ||
Effectief | 83 | ||
Nummering | 23 | 01-83 | |
Stroomtype | kV | 3 | |
Vermogen | doorlopend | kW | 1740 |
uur | kW | 1880 | |
Massa ritklaar | t | 92 | |
Max. asbelasting | t | 23 | |
Max. trekkracht bij aanzetten | kN | 196 | |
Max. snelheid | trein | km/u. | 130 |
alleen | km/u. | 120 | |
Grensprofiel | bovenste gedeelte | NMBS | |
onderste gedeelte | UIC |
Mechanische kenmerken
Doorlopen bochtstraal | m | 125 |
Draaistel met centrale spil | AMN | |
Ophanging | primaire | SLM |
secundaire | bladveren | |
Wieldiameter nieuw | mm | 1262 |
Rembediening | Oerlikon | |
Remsystemen | ||
Autom. drukluchtrem | GPR | |
Rechtstr. drukluchtrem | ||
Elektrische recuperatierem | ||
Dubbele tractie en treinschakeling | ||
Koppelbare locomotieven | 26 en 23 | |
Type van koppelaar | FRB | |
Aantal draden | 3 x 19 |
Motorisatie en elektrische kenmerken
Bouwer | ACEC | ||
Tractie motor | ophanging | neus | |
aantal | 4 | ||
type | CF 729 | ||
doorlopend vermogen | kW | 435 | |
Aandrijvingsoverbrenging door elastische tandwielen, éénzijdig | ACEC | ||
Overbrengingsverhouding | 3,107 | ||
Bediening met nokkenas | JH | ||
Ventil. motor voor tractiemotor | type | CT16 | |
spanning | V | 3000 | |
aantal | 4 | ||
vermogen | kW | 12 | |
Motor voor compressor | type | CT16 | |
spanning | V | 3000 | |
aantal | 2 | ||
vermogen | kW | 12 | |
Motor voor recuperatiegroep | type | SEM 701 | |
spanning | V | 3200 | |
aantal | 1 | ||
vermogen | kW | 34,5 | |
Generator voor lading batterij | type ACEC | CV 266 | |
spanning | V | 72 | |
aantal | 1 | ||
Batterij | type | Cd Ni | |
nom. spanning | V | 72 | |
vermogen | Ah | 80 | |
Compressor | type Westinghouse | 242VBZ | |
aantal | 2 |
1 Blok KH | 2 Toestellen afdeling |
3 Blok DUR | 4 Groepen moto-compressoren |
5 Ventilatoren | 6 Pneumatische borden |
7 Elektrische borden | 8 Batterijen |
9 Hoofdreservoirs | 10 Recuperatiegroep |
11 Inductieve shunts |
Bron: Het Spoor, november 1985