Une opération de délestage
La ligne 124 qui relie Bruxelles à Charleroi connaît depuis bien des années un trafic très dense et en même temps fort hétérogène. En effet, beaucoup de trains de voyageurs appartenant à quasiment toutes les catégories du service intérieur l’empruntent, de même qu’un nombre important de circulations marchandises, parmi lesquelles les lourds convois de minerais venant du port d’Anvers et assurant l’approvisionnement des usines sidérurgiques du bassin de (...)
Accueil > Mots-clés > Infrastructure/Infrastructuur > Gare/Station
Gare/Station
Articles
-
Electrification de la ligne 140 Ottignies - Charleroi
2 juillet 2014, par rixke -
Lijn 35: Leuven – Hasselt
12 november 2012, door rixkeOntstaan
De lijn Leuven - Hasselt kan terugblikken op een grote geschiedenis. Zij kwam immers tot stand door de kruising van twee 19e eeuwse internationale lijnen. Zo maakte het baanvak Leuven - Aarschot deel uit van de lijn Leuven - Herentals, die op haar beurt een onderdeel was van de verbinding Frankrijk - Nederland via Erquelinnes - Charleroi - Waver - Leuven -Herentals - Turnhout - Weelde.
Al in november 1852 zagen Erquelinnes en Charleroi hun eerste trein passeren, terwijl Leuven (...) -
Que d’eau ! que d’eau !
14 novembre 2012, par rixkeLes locomotives à vapeur ont toujours été des dévoreuses de kilomètres, de charbon et d’eau. Le menu était peu varié mais combien copieux.
Parlons un peu de cette diététique !
Le travail d’une locomotive, c’est bien connu, résulte d’une série de transformations mécaniques dont l’origine est le travail de la vapeur. Tout dépend donc de la faculté de vaporisation de la chaudière et de l’état du mécanisme.
Nous ne nous égarerons pas dans les explications techniques. Il est cependant bon (...) -
Het belang van metaal bij de bouw van onze stationshallen in de vorige eeuw
10 september 2012, door rixkeEen voorzichtige start
Het is niet mogelijk over de 19de eeuwse architectuur te spreken zonder rekening te houden met de evolutie in het gebruik van metaal, meer bepaald van ijzer. Hoewel het ijzer als bouwmateriaal, reeds lang gebruikt werd, was het meestal alleen maar voor utilitaire gebouwen, die eerder een tijdelijk karakter hadden, zoals stapelplaatsen, magazijnen, fabrieken.
Door technische verbeteringen werd de kwaliteit van het ijzer sterk opgedreven en leende het zich beter (...) -
Lokeren - Dendermonde - Brussel
14 februari 2011, door rixkeDe spoorlijn Lokeren - Dendermonde - Brussel is een typische axiale lijn die, vertrekkend uit Lokeren waar ze aansluit op de grote Vlaamse dwarshjn, via Dendermonde loopt waar ze het spoor kruist dat Gent verbindt met Mechelen, eens het centrale punt van het Belgische spoorwegnet. Het andere eindpunt van de lijn is Brussel, het knooppunt van datzelfde net.
Sedert 2junijl. is deze lijn officieel geëlektrificeerd. Voor de redactie van dit tijdschrift is dat een welkome gelegenheid om ze (...) -
Une nouvelle gare à Roulers
13 mai 2015, par rixkeLe nouveau complexe de la gare qui fait partie intégrante d’un ensemble auquel appartiennent aussi un viaduc et une gare d’autobus couverte, remplace le bâtiment construit en 1890. Les travaux, qui ont débuté le 16 octobre 1972, ont été réalisés en plusieurs phases. La construction d’ouvrages d’art ainsi que des travaux de rehaussement furent nécessaires.
La conception du bâtiment de la gare a, en premier lieu, été influencée par le viaduc adjacent et par la gare d’autobus couverte. La (...) -
De spoorwegen in de provincie Luxemburg (II)
26 novembre 2012, par rixkeDe spoorwegmaatschappij van Virton Spoorwegkoorts in het land van Gaume
In 1858 werd de lijn “Brussel - Aarlen” over de hele lengte geëxploiteerd en het jaar daarop liep ze al door tot Luxemburg. Het tracé van deze internationale lijn werd zo economisch mogelijk ontworpen (geen tunnels, weinig belangrijke kunstwerken) en talrijke plaatsen in de Ardennen en in de Gaume werden vermeden. Zo liet het spoor de stad Virton links liggen, maar het duurde niet lang voordat plaatselijke belangen (...) -
Het nieuwe station Roeselare
20 augustus 2012, door rixkeHet nieuwe stationsgebouw, dat een integrerend deel uitmaakt van een geheel waartoe ook een viaduct en een overdekt busstation behoren, komt in de plaats van een gebouw dat in 1890 werd opgericht.
Met de werken werd gestart op 16 oktober 1972. Ze werden uitgevoerd in verschillende fasen en gingen gepaard met belangrijke ophogingswerken en de constructie van enkele kunstwerken.
De basisindeling van het gebouw houdt vooral rekening met de voetgangerscirculatie. Het gedeelte onder het (...) -
Gares fleuries
20 novembre 2013, par rixkeLe printemps et une bonne partie de l’été ont été pluvieux, mais le mauvais temps na pas découragé nos collègues devenus jardiniers par amour de leur gare. Voici, pour preuve, une photo qui nous vient de Naninne.
-
Nog meer over de stationsgebouwen
30 maart 2011, door rixkeIn een eerste artikel over de evolutie van de “stationsgebouwen” hebben wij de nadruk gelegd op de wijze waarop de geleidelijke verandering van de spoorwegexploitatie de opvatting van die gebouwen heeft beïnvloed: de architect noemt dat de “functionele” strekking van de hedendaagse bouwkunst.
Thans zullen wij nagaan welke de bijdrage is “van buiten uit” zoals die zich voor ieder architecturaal gewrocht laat voelen, namelijk de nieuwe ideeën betreffende al wat, enerzijds, verband houdt (...)