Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Geraardsbergen - Denderleeuw, Geraardsbergen - Edingen - Halle onder draad

Geraardsbergen - Denderleeuw, Geraardsbergen - Edingen - Halle onder draad

maandag 7 maart 2011, door rixke

 Historiek

In de eerste helft van vorige eeuw werden plannen gemaakt voor de aanleg van een kanaal van Jemappes naar Aalst om vandaar via de Dender tot aan de Schelde te kunnen varen. Terzelfdertijd werd er ook naar gestreefd naast het kanaal een spoorlijn te bouwen met aftakking naar Gent.

Na enkele vruchteloze pogingen werd een nieuwe maatschappij opgericht die zich uitsluitend zou toeleggen op de uitbouw van de spoorlijn “Dender en Waas” van Aat naar Lokeren, over Lessen, Geraardsbergen, Denderleeuw, Aalst en Dendermonde, en van een verbinding van Brussel naar Gent over Aalst.

De baanvakken Brussel - Denderleeuw en Aalst - Wetteren van de rechtstreekse lijn Brussel - Gent zouden door de Staat worden uitgebaat. De verschillende baanvakken werden op volgende data in gebruik genomen :

09.06.1853 Aalst - Dendermonde
07.04.1855 Aalst - Geraardsbergen
01.12.1855 Geraardsbergen - Aat
13.02.1855 Dendermonde - Lokeren
01.05.1856 Brussel - Schellebelle

De Compagnie “Dender en Waas” werd, zoals zovele andere, integraal in het staatsspoorwegnet opgenomen in 1876.

Het ontwerp van de te bouwen stations werd opgedragen aan de architekt J.P. Cluysenaar (1811 -1880). Hij nam de gelegenheid te baat om te breken met de tot dan toe bestaande traditie inzake gebouwen en om hen een eigen cachet te geven, teneinde afwisseling te brengen in het “decor”. Al deze gebouwen werden opgetrokken in rode Boomse papesteen met plinten en snoeren van blauwe hardsteen, waarvan er enkele vooral opvielen door de platte dakpannen die afwisselend in rode en blauw-zwarte kleur werden gebruikt. Van de gebouwen die door J.P. Cluysenaar werden ontworpen is het station te Aalst het bekendste, maar ook het wachtershuisje in Zandbergen behoort hiertoe.

 De werken

Naast het aanbrengen van de bovenleidingsconstructies werd ter gelegenheid van de elektrificering het spoor volledig vernieuwd, en werden seininrichting en overwegen aangepast om de toegelaten snelheid op 120 km/u. te brengen. Verschillende kleinere overwegen zijn afgeschaft en vervangen door langswegen. De belangrijkste verbeteringen voor de reizigers bevinden zich echter in het station Geraardsbergen, dat als verkeersintegratieknooppunt werd uitgerust. Zo werd o.a. een parking voorzien voor een 125-tal auto’s, terwijl er stallingen voor ongeveer 200 fietsen opgericht worden. Er wordt bovendien gewerkt aan een nieuw autobusstation. De verlenging van de onderdoorgang naar de achterzijde van het station (Papiermolenstraat), zal de toegankelijkheid ervan vergemakkelijken en de afstand tot de perrons voor de reizigers, die langs daar naar het station komen, gevoelig inkorten.

 Verbetering in de treindienst

  • verbinding Geraardsbergen - Edingen - Brussel - Antwerpen-Centraal
    Door de elektrificering van de baanvakken Geraardsbergen - Edingen en Edingen - Halle werd het vanaf 1 juni ll. mogelijk om de ganse interregio verbinding “b” Geraardsbergen - Antwerpen-Centraal te verzekeren met elektrische motorstellen (groene tweetjes) geschikt voor snelheden tot 140 km/u. Te Edingen wordt deze trein samengevoegd met, of gesplitst van de trein die Doornik als herkomst of bestemming heeft. Hiermee is ook de rechtstreekse verbinding met Brussel elk uur een feit geworden. Vanuit Geraardsbergen tot Brussel-Zuid vergt de rit 45 min., tot Antwerpen-Centraal 1u. 34 min. De rittijd tot Brussel bedroeg voorheen, met overstap te Edingen 59 min. Tijdens de weekends rijdt de interregioverbinding “b” tussen Geraardsbergen, Edingen, Halle en Brussel. Opdat de reizigers uit de richting Brussel zouden weten in welk treingedeelte zij moeten plaatsnemen voor een bestemming tussen Edingen en Geraardsbergen, wordt die bestemming vermeld op de ritborden van de trein. Het gedeelte met bestemming Geraardsbergen bevindt zich gewoonlijk achteraan. Vermits op het baanvak Edingen - Geraardsbergen gestopt wordt te Herne, Tollembeek, Galmaarden en Viane-Moerbeke kunnen ook die reizigers van het verbeterde treinaanbod gebruik maken.
    img010
  • Verbinding Geraardsbergen - Aalst - Gent-Sint-Pieters
    De stoptreinen op de geëlektrificeerde lijn Geraardsbergen - Denderleeuw geven vanuit de stations gelegen op dit baanvak een rechtstreekse verbinding naar Aalst. Door de aansluiting tussen deze stoptreinen en de intercity “H” te Aalst en te Denderleeuw zijn er eveneens vlotte mogelijkheden om naar/van Gent-Sint-Pieters te sporen. Voor de stoptrein verbinding Geraardsbergen - Aalst worden elektrische motorstellen gebruikt die geschikt zijn voor snelheden tot 130 km/u. De rit Geraardsbergen - Aalst wordt afgelegd in 35 min.; vroeger 59 min. als gevolg van de overstap te Denderleeuw.
  • Piekuurtreinen
    Het treinaanbod uit Geraardsbergen wordt zowel in de richting Denderleeuw als Edingen tijdens de morgen- en avonduren met piekuurtreinen versterkt. Een gedeelte van deze treinen rijdt naar/of komt uit Brussel, de andere geven te Denderleeuw of te Edingen aansluiting. Deze treinen bedienen ook alle stopplaatsen op de baanvakken Geraardsbergen - Denderleeuw en Geraardsbergen - Edingen.

Bron: Het Spoor, oktober 1986